Zarządzanie strategiczne to proces informacyjno-decyzyjny wspomagający planowanie,, kontrolę, motywację w danej organizacji. Głównym jego celem jest zadbanie o rozwój, kontynuowanie działalności przedsiębiorstwa w zmieniającym się środowisku.
Zarządzanie strategiczne rozpatruje się w dwóch aspektach: globalnym oraz newralgicznym dla danej sfery działalności.
Działalność globalną możemy rozumieć w dwojaki sposób:
- po pierwsze jako całościową działalność gospodarczą,
- po drugie wyraża orientację światową.
Poziomy zarządzania strategicznego
- na poziomie całej firmy,
- na poziomie strategicznych jednostek gospodarczych (SJG), w odniesieniu do sektora działalności,
- na poziomie funkcjonalnym całej firmy, jak i poszczególnych strategicznych jednostek gospodarczych SJG.
Zarządzanie strategiczne ma dwa charakterystycznych podejścia:
- pierwsze wyraźnie podkreśla fazę diagnostyczną (analiza strategiczna),
- w drugim wykorzystuje fazę projekcyjną (formułowanie strategii zarządzania).
Etapy procesu zarządzania strategicznego
- Analiza strategiczna – polega na zdiagnozowaniu wewnętrznego i zewnętrznego otoczenia. W tym celu można wykorzystać np. analizę SWOT
- Tworzenie misji, wizji i celów strategicznych przedsiębiorstwa
- Wybór strategii rozwoju – można do tego etapu wykorzystać m.in. macierz BCG i macierz Ansoffa.
- Implementacja – wprowadzenie przyjętych założeń w życie
- Monitorowanie
- Kontrola – obserwowanie postępów
Narzędzia i metody zarządzania strategicznego
- Analiza SWOT – pozwala na identyfikację mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa oraz szans i zagrożeń wynikających z otoczenia.
- Macierz BCG, która pozwala na podział produktów przedsiębiorstwa na cztery kategorie: gwiazdy (produkty, które posiadają duży udział w rynku i generują wysokie zyski), dojne krowy (to produkty, które posiadają duży udział w rynku, ale generują niskie zysk), pytajniki (to produkty, które mają niski udział w rynku, ale generują wysokie zyski) i psy (to produkty, które mają niski udział w rynku i generują niskie zyski)
- Macierz Ansoffa, pozwalająca na wybór strategii rozwoju poprzez analizę czterech możliwych kombinacji: penetracja rynku, rozwój produktów, rozwój rynków i dywersyfikacja
- Benchmarking czyli porównywane wyników przedsiębiorstwa z najlepszymi praktykami rynkowymi.
Bibliografia
Stabryła A. (2000), Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków