ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

FAQ dostawcy

Co to jest SAP Ariba Network / SAP Business Network ?

Ariba Network to bezpieczna, globalna platforma do współpracy przy realizacji transakcji biznesowych, obejmujących obsługę zamówień, faktur, katalogów i płatności.

Coraz więcej firm na polskim rynku wybiera SAP Ariba jako podstawowe narzędzie automatyzacji dla działu zakupów. Dla dostawców oznacza to procesowanie zamówień za pomocą Ariba Network. Ariba Network oferuje szereg dodatkowych funkcji, posiada wersję standardową nie podlegającą opłatom oraz możliwość rozszerzenia konta. Sieć Ariba Network to także globalna platforma dla wymiany zapytań ofertowych i aukcji.

Czy Ariba Network jest darmowa ?

Rejestracja w Ariba Network jest darmowa dla dostawców. Darmowe są także podstawowe funkcjonalności serwisu. 

Darmowe konto standardowe umożliwia:

  • Przyjmowanie zamówień i wysyłka faktur (korzystając z linka z wiadomości email)
  • Śledzenie statusów faktur i płatności
  • Korzystanie ze scentralizowanego portalu dla wszystkich transakcji Ariba Network
  • Polecanie swoich produktów i usług za pomocą zautomatyzowanych katalogów

Darmowe konto standardowe w obszarze sourcing (RFI, RFP, aukcje, umowy) umożliwia:

  • Współpracę przy kontraktach
  • Odpowiedzi na RFI / RFP / e-aukcje
  • Odpowiedzi na kwestionariusze związane z obsługą dostawcy (dodatkowe informacje o dostawcy, proces kwalifikacji dostawcy, proces oceny dostawcy)

Konto standardowe jest darmowe. Można je rozszerzyć do konta firmowego (Enterprise) – w którym opłaty rozpoczną naliczanie po przekroczeniu określonych progów transakcji.

Model licencyjny - Ariba Network. Od kiedy trzeba płacić za subskrypcję?

Firma nie ponosi żadnych kosztów przy pierwszej rejestracji jako dostawca. Jednakże Konto firmowe (Enterprise) może podlegać opłacie w zależności od sposobu użytkowania.

Darmowe korzystanie z konta ma ograniczenia, naliczanie opłat zaczyna się w momencie, gdy:

  • Na koncie dostawcy wystąpi przynajmniej 5 transakcji w oparciu o dokumenty (PO’s, faktury, Service Entry Sheets)

i

  • Wartość transakcji przekroczy 43 250 EUR 

(powyższa kwota jest aktualna dla Europy – stawki dla poszczególnych regionów są podane pod adresem https://www.ariba.com/ariba-network/ariba-network-for-suppliers/accounts-and-pricing)

Oba parametry odnoszą się do jednego klienta w ujęciu rocznym.

Po przekroczeniu tych progów dostawca zostanie przypisany do płatnej subskrypcji i zobowiązany do uiszczania opłat.

Opłaty w Ariba Network

Korzystanie z odpłatnych funkcjonalności Ariby Network wiąże się z dwoma rodzajami naliczania opłat:

  • Opłata za roczną subskrypcję

Gdy wolumen transakcji przekroczy podane progi, konto dostawcy zostaje uwzględnione w rozliczeniu i jest dopasowywane do jednego z pakietów subskrypcji Ariba. To, który pakiet zostanie przypisany, zależy od wolumenu transakcji.

Aby uzyskać więcej informacji o różnych poziomach subskrypcji oraz cenniku dla danego regionu, należy wejść na stronę subskrypcje i cenniki Ariba, wybrać region z obszaru Subskrypcja/Arkusz danych opłat w prawej części strony i pobrać Przegląd subskrypcji lub Harmonogram opłat.

  • Usługa transakcyjna – opłata kwartalna

Gdy osiągnięto płatny poziom subskrypcji, pobierana jest także opłata kwartalna za Usługę transakcyjną. Opłata ta jest obliczana jako procent łącznego wolumenu transakcji w ramach wszystkich relacji z klientami.

By mieć pewność, że relacje oparte na dużych wolumenach nie zostaną obłożone karą, Ariba ogranicza opłaty za Usługi transakcyjne dla każdej relacji nabywca-dostawca po osiągnięciu określonego rocznego wolumenu transakcji.

Opłaty za subskrypcję Usług transakcyjnych są ograniczane przy kwocie 20000 USD rocznie dla każdej relacji z klientem. Jeśli masz kilku klientów produkujących duże ilości, którzy osiągają poziom limitu opłat, płacisz 20000 USD rocznie za każdego posiadanego klienta. 

Użytkownik może wyświetlić raport działań transakcji dla określonej faktury klikając ikonę ustawień  w prawym górnym rogu aplikacji, wybierając Subskrypcje usług, a następnie lokalizując fakturę na karcie Otwarte faktury lub Zapłacone faktury i klikając odnośnik Wyświetl raport działań transakcji, który pojawia się pod kolumną Czynność po prawej stronie. 

Podsumowując, jeśli konto zaczęło podlegać dalszemu rozliczeniu, to w celu kontynuowania prowadzenia transakcji z klientami w Ariba Network konieczne jest uiszczanie opłat subskrypcyjnych.

Jakie są korzyści z rozszerzenia konta SAP Ariba Network do wersji Enterprise?

Rozszerzenie konta do wersji Enterprise oferuje następujące korzyści:

  • Dostęp do całodobowego wsparcia online z przedstawicielami działu obsługi klienta oraz dostęp do globalnego Centrum pomocy SAP Ariba.
  • Możliwość uruchamiania raportów w celu zyskania wglądu w historię zamówień, statusy dokumentów oraz transakcje z klientami.
  • Możliwość zarządzania wszystkimi kontami klienta i dokumentami na jednym pulpicie oraz wglądu we wszystkie aktywne i oczekujące zadania.
  • Możliwość współpracy z klientami przy zaawansowanych procesach biznesowych poprzez fakturowanie z odniesieniem do kontraktu, fakturowanie usług oraz prognozowanie zapasów.
  • Możliwość integracji systemów realizacji zamówień i fakturowania za pomocą EDI lub cXML w celu obniżenia kosztów i zwiększenia wskaźnika zatrzymania klientów.

Informacje dodatkowe

Konta Enterprise podlegają opłatom uzależnionym od liczby przetwarzanych transakcji oraz wartości pieniężnej tych transakcji w danym okresie.

Obecnie mamy dwa konta w SAP Ariba Network, założone dla dwóch różnych klientów. Czy te konta można połączyć/skonsolidować?

Nie można połączyć kont po ich utworzeniu, ale istnieje kilka opcji ich konsolidacji.

3 opcje, którymi możesz zarządzać:

1.Pełna konsolidacja:

W przypadku tej opcji wybierz 1 konto, które pozostanie otwarte. Następnie należałoby poprosić wszystkich klientów połączonych z innymi ANID-ami, aby ponownie nawiązali połączenia z kontem, które pozostanie otwarte. Być może konieczne będzie także utworzenie administratorów lub użytkowników podrzędnych na innych kontach z tym identyfikatorem ANID, których chcesz zachować jako użytkowników.

Po przeniesieniu informacji ze wszystkich kont z jednym głównym ANID administratorzy pozostałych kont będą mogli skontaktować się z obsługą klienta SAP Ariba za pośrednictwem Centrum pomocy, aby zażądać wygaśnięcia (usunięcia) ich kont. Ta opcja pozwoli Twojej firmie na posiadanie 1 konta otwartego do zawierania transakcji wszystkich klientów, a pozostałe ANID wygasną. Jeśli używasz swoich kont do zdarzeń określania źródeł zaopatrzenia, nie zawsze będziesz mógł skorzystać z tej metody konsolidacji. Każdy kupujący może mieć ustawione różne informacje w swojej witrynie, które wymagają różnych ANID-ów.

2.Hierarchia konta:

Ta opcja utrzymuje wszystkie konta otwarte, ale łączy je z 1 kontem głównym pełniącym rolę nadrzędnego, a pozostałymi kontami jako podrzędnymi.

Aby utworzyć hierarchię kont:

  • W prawym górnym rogu aplikacji kliknij [swoje inicjały] > Ustawienia i wybierz Hierarchię kont.
  • Kliknij Powiąż konta.
  • Kliknij Wnioskuj o powiązanie z innymi kontami, jeśli nie znasz danych logowania administratora dla konta, które chcesz powiązać, lub skorzystaj z pól Nazwa użytkownika i Hasło w celu wprowadzenia danych uwierzytelniających, jeśli je znasz.

Jeśli wybierzesz Wnioskuj o powiązanie z innymi kontami, zostaniesz poproszony o wypełnienie dodatkowych informacji w celu odnalezienia poprawnego konta.

  • Wprowadź nazwę firmy, ANID lub numer DUNS, aby wyszukać konta lub kliknij kartę Zalecane konta na górze.
  • Kliknij Sprawdź profil po prawej stronie konta w wynikach wyszukiwania.
  • Kliknij Dowiąż jako moje konto podrzędne lub Dowiąż jako moje konto nadrzędne w zależności od potrzeby.
  • Wprowadź komentarz i kliknij Wyślij żądanie.

Wniosek zostanie wysłany na zidentyfikowane przez Ciebie konto i będzie wymagał zatwierdzenia, aby konto zostało powiązane

3.Łączenie identyfikatorów użytkowników:

Jeśli masz wiele kont, które prowadzisz lub masz do nich dostęp, zapamiętanie różnych nazw użytkowników i haseł może być trudne. Ta opcja działa bardziej dla indywidualnych użytkowników niż dla całej firmy. Łączenie identyfikatorów użytkowników umożliwia bezproblemowe logowanie do jednego konta, a następnie przełączanie się na dowolne inne połączone nazwy użytkownika jednym kliknięciem, bez konieczności wylogowywania się i ponownego logowania przy użyciu innego identyfikatora użytkownika.

W prawym górnym rogu aplikacji kliknij swoje inicjały > Powiąż identyfikatory użytkownika.

Jeśli znasz nazwę użytkownika i hasło do konta, z którym chcesz powiązać:

  • Wprowadź dane logowania pod nagłówkiem Zatwierdzenie niewymagane.
  • Kliknij Powiąż konta.

Jeśli nie znasz nazwy użytkownika i hasła:

  • Wprowadź nazwę użytkownika do konta użytkownika, które chcesz powiązać w nagłówku Zatwierdzenie wymagane.
  • Kliknij opcję Wyślij wniosek o powiązanie. To spowoduje wysłanie e-maila do tego użytkownika z opcją zaakceptowania Twojego wniosku o powiązanie.

W celu przełączenia się na użytkownika po jego powiązaniu:

  • W prawym górnym rogu aplikacji kliknij swoje inicjały > Przełącz konto.
  • Kliknij nazwisko posiadacza konta. Musisz kliknąć nazwisko, aby przełączyć się na powiązanego użytkownika. Jeśli klikniesz w dowolnym innym miejscu, nie przełączysz się.

Jak działa proces fakturowania w Aribie?

W celu zapoznania się z procesem fakturowania w Aribie odsyłamy do dokumentu wydanego przez SAP: Przewodnik Ariba Network po fakturowaniu

Czy można podłączyć do jednej faktury kilka zamówień?

Tworzenie faktury dla wielu zamówień na usługi nie jest obecnie obsługiwane w rozwiązaniach SAP Ariba Invoicing.
Ty lub Twój dostawca musicie utworzyć jedną fakturę dla każdego zamówienia zakupu usługi.

Ariba wystawiła nam faktury za subskrypcję, czy wystarczy zrobić standardowy przelew czy należy rejestrować przelew na portalu?

W celu uregulowania opłat dostawcy trzeba być administratorem swojego konta lub posiadać uprawnienia Członkostwo uprzywilejowane i zarządzanie usługami.

Możesz wykonać płatność, wykonując następujące czynności:

  1. W prawym górnym rogu aplikacji kliknij[inicjały użytkownika] > Subskrypcje usług.
  2. Kliknij kartę Otwarte faktury i wybierz faktury, które chcesz uregulować (lub jedną z nich).
  3. Wybierz metodę płatności i kliknij Kontynuuj.
  4. Sprawdź szczegóły płatności i kliknij Zapłać.

W celu uregulowania opłat dostawcy można wykorzystywać następujące metody:

  • Karta kredytowa: Ariba akceptuje karty Visa, Mastercard i American Express.
  • Płatność elektroniczna: Dane banku Ariba znajdują się na drugiej stronie Twojej faktury.
  • Czek (jeśli opcja ta została włączona): Adres, na który należy wysyłać rachunki, pojawi się na drugiej stronie faktury za subskrypcję. Ta opcja jest włączona dla dostawców, których łączna kwota na fakturze przekracza 750 USD.
Informacje dodatkowe

Warunki płatności są następujące: NETTO 30, począwszy od daty faktury.

Jak wygląda model wsparcia Ariby Network?

Dostawca ma możliwość skorzystania z dedykowanego helpdesku.

Wsparcie w ramach dostępności konsultantów możliwe jest do zrealizowania w języku polskim, jednak może się to wiązać z oczekiwaniem na odpowiedź. Jeśli chcielibyście Państwo skorzystać z w pełni spersonalizowanego wsparcia w języku polskim zapraszamy do skorzystania z naszej oferty.

Aby skontaktować się z Działem obsługi klienta SAP Ariba jako dostawca należy przejść do sekcji pomocy w widoku konta, Obsługa klienta odbywa się poprzez chat/ mail / telefonicznie.

W sekcji Pomoc znajduje się opcja Wsparcie, z niej należy przejść do karty Skontaktuj się z nami. Następnie należy postępować zgodnie z wytycznymi formularza.

Ariba Network posiada obszerne materiały do samonauki obsługi portalu. Przed skorzystaniem z bezpośredniego kontaktu najpierw zobaczą Państwo propozycje istniejących instrukcji i odpowiedzi, aby spróbować rozwiązać problem samodzielnie. Jeśli jednak problem jest nieszablonowy – można skorzystać z konsultacji, ponownie klikając przycisk Skontaktuj się z nami, a następnie wybrać sposób kontaktu.

Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible