TQM Total Quality Management
Zarządzanie przez jakość (TQM) – polega na ciągłej diagnozie oraz doskonaleniu wszystkich elementów znajdujących się w przedsiębiorstwie. Co ważne uczestnikami tego procesu są wszyscy użytkownicy/ pracownicy, którzy poprzez swoje zaangażowanie podnoszą także swoje kwalifikacje. Nadrzędnym celem jest jednak osiągnięcie długotrwałego sukcesu, polegającego na zadowoleniu klienta oraz niesieniu korzyści dla całej organizacji oraz wszystkich jej członków.
Założenia TQM
- Każdy pracownik musi być zaangażowany w prowadzenie swojej działalności na jak najwyższym poziomie. Osiągnięcie tego zamierzenia jest możliwe poprzez częste, ale drobne usprawnienia w codziennie wykonywanych czynnościach. Takie podejście wpływa na wzrost efektywności, gdzie wypadkową takiej sytuacji są setki drobnych, małokosztowych zmian
- Optymalizacja procesów m.in. poprzez wykorzystanie prostych narzędzi oraz maszyn, których uniwersalny charakter wpływa na szybkie przezbrojenie, a tym samym maksymalizację czau produkcji
- Odpowiednia organizacja pracy oraz ciągłe motywowanie pracowników wpływa na wzrost jakości wykonywanej pracy
- Warto mieć na uwadze fakt, że dopiero długotrwałe stosowanie tych metod pozwala na osiągnięcie sukcesu w różnych dziedzinach m.in. środowiska naturalnego czy społeczeństwa
Dom TQM
Istotę Zarządzania przez jakość opisuje model nazywany Domem TQM:
- Grunt – na którym stoi ów dom obrazuje społeczeństwo. Jego poziom wykształcenia, obyczajowość, relacje między poszczególnymi osobami. Najprościej rzecz ujmując są to pracownicy danej firmy.
- Fundament – to technologia występująca w danym przedsiębiorstwie. Jakość wykształcenia pracowników znacząco wpływa na kierunek działania danej firmy oraz tempa zmian, jakie mogą w niej zachodzić.
- Parter – to podejście motywacyjne. Rolą kierowników jest odpowiedni sposób doceniania i motywacji pracowników
- Trzy kolumny – nośniki, techniki, koncepty.
- Pierwsze piętro – kierunek działania, strategia. Rezultat wypracowanych technik, konceptów poprzez wprowadzone nośniki.
- Dach – cel rozumiany jako satysfakcja klienta
Zasady TQM
Filozofia Zarządzania przez jakość jest oparta na 5 głównych zasadach:
- Koncentracja na faktach
- Powszechne uczestnictwo
- Zaangażowanie samego kierownictwa
- Koncentracja na pracowników oraz klientach
- Ciągłe doskonalenie (w duchu Kaizen)
Aby ułatwić firmom wprowadzanie tych zasad opracowane zostało kilka technik, metod oraz koncepcji, których celem jest poprawa zarządzania jakością w przedsiębiorstwach. Do nich należą m.in.:
- JIT (Just in time) – jest to metoda produkcyjna polegająca na synchronizacji zaopatrzenia z produkcją. Dostarczanie na czas.
- 5 S – efekt japońskich firm w celu zaprowadzenia i utrzymania porządku i dyspypliny w firmach Seiri – Selekcja, Seiton – Systematyka, Seiso – Sprzątanie, Seiketsu – Schludność, Shitsuke – Samodyscyplina
- FMEA – Failure Mode and Effect Analysis – polega na systematycznej identyfikacji wad znajdujących w produkcie/ procesie w celu ich eliminacji lub zminimalizowania skutków
- KAIZEN – polega na ciągłym doskonaleniu się a tym samym zbliżaniu się do doskonałości
- KANBAN – metoda pozwalająca na przejrzysty przepływ materiałów w przedsiębiorstwie
- QFD (Quality Function Deployment) – przełożenie pozyskanych informacji z rynku na język techniczny w celu tworzenia nowych produktów
- Six Sigma – zarządzanie przez jasne sprecyzowanie wartości w organizacji nastawionych na cięcie kosztów oraz podnoszenie jakości oferowanych produktów
Zalety i wady TQM
Dobrze prowadzone zarządzanie przez jakość niesie za sobą same korzyści:
- Ułatwia ustalenie konkretnych kierunków działania w celu polepszenia procesu/produktu/ usługi
- Zapewnia precyzyjniejsze określenie obowiązków każdego pracownika
- Przyczynia się do wzrostu zaufania klientów do danej marki
- Poprawia komunikację zewnętrzną i zewnętrzną
- Przyczynia się do zwiększenia poziomu oszczędności związanych z minimalizacją ilości błędów, reklamacji czy napraw
- Zwiększenie poziomu konkurencyjności firmy na rynku
- Niesie za sobą minimalizację ryzyk biznesowych
- Poszerza szansę na zaistnienie na nowych rynkach zbytu
Jednakże wprowadzając zarządzanie przez jakość należy mieć na uwadze fakt, iż jest to proces czasochłonny, pracochłonny, wymagający zaangażowania i współpracy wielu działów w firmie w celu zapewnienia jak najlepszych wyników.
TQM bez wątpienia jest sposobem zarządzania, które odpowiednio implementowane w przedsiębiorstwie niesie ze sobą wielu wspaniałych korzyści zarówno dla pracowników danej firmy, całego przedsiębiorstwa oraz jego klientów.
Bibliografia:
https://centrum.jakosci.pl/podstawy-jakosci/zarzadzanie-przez-jakosc
https://mfiles.pl/pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_przez_jako%C5%9B%C4%87
https://www.jakosc.biz/tqm-total-quality-management/
http://www.biznessukces.pl/zarzadzanie/rqzy/zarzadzanie-jakoscia-istota-i-zalety.html
Michał Szczepański, Zarządzanie przez jakość, 2017 https://silo.tips/download/zarzdzanie-przez-jako-total-quality-management