Definicja
Projekty są to złożone przedsięwzięcia, które maja określony początek i koniec realizacji. Wymagają zaangażowania na każdym etapie środków finansowych, ludzkich, rzeczowych, które wspólnie realizują poszczególnego jego etapy. Ważne, aby elementy te przenikały się, uzupełniając wiedze z różnych dziedzin, jednocześnie przeciwdziałając ryzyku technicznemu, ekonomicznym i organizacyjnym.
Obecnie można zauważyć tendencję wzrostową znaczenia projektów w strategicznym zarządzaniu organizacjami. Wzrasta tym samym zapotrzebowanie na profesjonalną wiedzę ekspercką w zakresie ich zarządzania. Potrzeba wynika także z rosnącej złożoności i różnorodności problemów napotykanych podczas funkcjonowania firmy. Standardowe sposoby ich rozwiązywania nie zawsze się sprawdzają podczas tak dużych zmian na rynku.
Projekty można podzielić na dwa sposoby ich realizacji:
- Zewnętrzne – realizowane na rzecz klientów i innych partnerów biznesowych
- Wewnętrzne – tworzone na własne potrzeby przedsiębiorstwa
Realizacja projektu
Skuteczność i efektywność danego projektu jest mierzona poprzez uzyskanie pożądanego efektu na określonym pod względem jakości poziomie, w zdefiniowanym czasie i w założonym budżecie.
Istnieje szereg cech wpływających na ich sukces. Poniżej w tabeli ( za: Planowanie przebiegu projektów, Redakcja naukowa Michał Trocki, Paweł Wyrozębski, Ofucyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015) przedstawiono przykładowe czynniki oraz ich konsekwencje.
Cechy charakterystyczne projektów | Konsekwencje dla zarządzania projektami | Możliwe skutki negatywne |
wyjątkowość | niepewność | odchylenia od pożądanej jakości,
przekroczenia kosztów terminów |
złożoność | trudności rozpoznania potencjalnych problemów | trudności koordynacyjne na etapie planowania i realizacj |
długotrwałość | nieprzewidywalność | odstępstwa od planów |
szeroki zakres oddziaływania | konieczność uwzględnienia sprzecznych interesów | utrudnianie realizacji projektu ze strony negatywnych interesariuszy |
wysokie i zróżnicowane wymagania kompetencyjne | konieczność angażowania wykonawców zewnętrznych | trudności skutecznej kontroli i współdziałania |
wysokie ryzyko | szczególna kontrola ze strony naczelnego kierownictwa, oczekiwanie sukcesu | unikanie odważnych decyzji, kunktatorstwo |
Zarządzanie projektami
Project management – jest to dziedzina zarządzania, która zajmuje się wykorzystaniem dostępnej wiedzy, narzędzi i metod oraz umiejętności w celu zrealizowania przyjętych w projekcie założeń.
Elementy zarządzania projektami:
- Funkcjonalne – związane z problemami w obrębie przebiegu projektu oraz ich rozwiązywaniem
- Instytucjonalne – obejmuje problemy organizowania działalności projektowej
- Personalne – problemy związane z doborem, wykształceniem i komunikacją między uczestnikami
Procesy przebiegu procesu dzielą się na:
- Procesy projektowania rezultatu – obmyślanie oraz określanie celów
- Procesy realizacji projektu – wprowadzanie w życie celów projektu
Projekt składa się z kilku etapów:
- Potrzeby
- Projektowania
- Realizacja
- Zamknięcie
Podczas projektowania oraz realizacji projektu występując dodatkowe procesy zarządzania m.in. planowanie, sterowanie, koordynowanie, motywowanie oraz procesy związane z obsługą m.in. wsparcie prawne, informatyczne, techniczne.
- Proces inicjacji – na tym etapie dochodzi do określenia potrzeb związanych z określeniem celu, faz oraz zatwierdzenia projektu
- Proces planowania – posiada charakter organizacyjno-planistyczny. Na tym etapie powstaje plan projektu, określamy jego zasoby, strukturę oraz przebieg
- Realizowanie projektu (wdrożenie) – podczas tego etapu należy podzielić pracę między członków zespołu oraz krok po kroku osiągać cele zawarte w planie
- Kontrola – występuje przez cały okres trwania projektu, ma na celu mierzenie, porównanie i ocenę wyników, korektę odchyleń oraz jest niezbędna do uniknięcia błędów na etapie realizacji projektu
- Zamykanie projektu – odbiór projektu powinien odbywać się gdy osiągnięto cele jakościowe. Po tym etapie następuje rozliczenie ze zleceniodawcą
Bibliografia
Planowanie przebiegu projektów, Redakcja naukowa Michał Trocki, Paweł Wyrozębski, Ofucyna Wydawnicza Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa 2015
https://www.luqam.com/optymalizacja-procesu-zakupowego-jak-ja-przeprowadzic/