Transformacja cyfrowa przyczynia się do zmiany doświadczenia klientów, prowadząc i odkrywając coraz to nowe rynku, typy klientów, modele biznesowe oraz operacje proceduralne. Przedsiębiorstwa stawiające na rozwój technologii cyfrowych stają się pionierami w różnych dziedzinach począwszy od strategii biznesowych do nowych źródeł wartości.
Cyfryzacja/ digitalizacja także oznacza odejście od papierowych dokumentów na te w chmurze, które zapewniają na dzielenie się informacjami w rzeczywistym czasie, wprowadzaniem jednoczesnym zmian, przez kilka osób, ułatwiając ich kopiowanie, przesyłanie oraz polepszając prędkość wymiany danych.
Narzędzia cyfrowe wykorzystują zautomatyzowane algorytmy do klasyfikacji i kategoryzacji wydatków. Weryfikacja możliwości analitycznych i statusu walidacji jest zapewniona dzięki automatycznej ekstrakcji danych z systemów planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP). Takie działanie znacząco wpływa na koszty produktów i usług, które dzięki takim działaniom można obniżyć o 10 do 25 procent. Dodatkowo warto mieć na uwadze fakt, że wysiłek ręczny w zarządzaniu dostawcami może także spaść o 30 do 50 proc.
Niektóre wiodące firmy stworzyły katalog ofert B2B, zawierający listę wszystkich rynków internetowych, usług dodatkowych i ofert dostawców. Platformy B2B online (m.in. Alibaba, Amazon Business i ThomasNet) służą do oceny i selekcji dostawców, śledzenia finansowego. Pozwalając na uzyskanie oszczędności finansowych na poziomie 6 do 15 procent. Firmy, które zdecydowały się na zautomatyzowane P2P osiągnęły 15–25 proc. oszczędności w większości transakcji i skróciły czas przetwarzania z dni na minuty.
Obecnie żyjemy w świecie VUCA (Volatility (zmienność, ulotność), Uncertainty (niepewność), Complexity (złożoność), Ambiguity (niejednoznaczność). Jest to świat wymagający zwracania uwagi na otaczające zmiany, zmianę kompetencji menedżerskich w obszarze zarządzania nim. Pojawienie się konkurencji z nieoczekiwanych miejsc (usługi przez Internet), zmienność pokoleniowa, nowe rynki, nowe technologie. Właśnie tego typu przypadki opisuje środowisko VUCA. Złożoność napotykanych sytuacji jest na tyle złożone i niejednoznaczne, że trudno jest szybko na nie zareagować. Coraz bardziej globalne powiązania zaopatrzeniowe oznaczają, że musimy skupić się na wszystkim, od lokalnych uwarunkowań po ważne aspekty zrównoważonego rozwoju, bezpieczeństwa i praktyk pracy.
Przyjmuje się, że do 2025 r. 20 proc. pracowników działu zakupów będzie ekspertami w dziedzinie danych, a 70 proc. oszczędności będzie generowanych przez analizę danych.
Narzędzia przyszłości
- Cyfrowy bliźniak – cyfrowa replika fizycznych obiektów, systemów, procesów
- Oszczędność kosztów – tworzenie i doskonalenie produktów w wirtualnym środowisku przez projektantów i inżynierów
- Planowanie przyszłości – analiza danych i symulacje umożliwiają przewidywanie pewnych zachowań
- Ciągłe doskonalenie procesów
- Wzrost wydajności – na bazie symulacji można skrócić czas potrzebny na wprowadzenie produktu na rynek
- Monitorowanie decyzji – połączenie wszystkich procesów
- Zapobieganie usterkom – identyfikacja problemów przed ich realnym pojawieniem się
- Maszyny wydające – maszyny, które łączą się między sobą w celu analizy zakupów, zamawiania czy generowania raportów
- Redukcja kosztów przestoju
- Nadzór nad certyfikacją produktów
- Uproszczenie pracy działu zakupów
- Podgląd zamówień
- Ograniczenie zapasów magazynowych
- Całodobowe
- Kontrola wzorcowania narzędzi pomiarowych
- Brak pomyłek
- Brak organizacji zakupów w trybie awaryjnym
- Ewidencjonowanie produktów
- Oszczędność czasu
- Kontrola legalizacji
- Rozszerzona rzeczywistość (AR, Augmented Reality)
- Szkolenia z procedur i obsługi urządzeń
- Logistyka związana z załadunkiem
- Praca zespołowa – korzystanie przez wszystkich uczestników z tych samych narzedzi
- Kontrola jakości – porównanie wzorca z gotowym produktem
- Projektowanie wnętrz
- Wirtualna rzeczywistość (VR, Virtual Reality)
- Szybsza weryfikacja projektu – dane są możliwe do weryfikacji na wczesnym etapie projektu
- Symulacja różnych scenariuszy
- Otrzymanie realizmu sytuacji
- Poprawienie skuteczności – łatwość wprowadzanie na bieżąco zmian
- Tworzenie aplikacji szkoleniowych
- Realistyczne przedstawienie skutków
- Lepsza komunikacja z klientem
- Szybki zwrot nakładów inwestycyjnych
- Chatboty – programy komputerowe wchodzące w relacje z użytkownikiem przy pomocy ludzkiego języka. Wyróżnia się:
- Chatboty konkursowe
- Chatboty w e – commerce
- Chatboty promocyjne
- Charboty leadowe
- Egzoszkielety – pozwalają na uzyskanie większej sprawności fizycznej. Można je wykorzystywać w medycynie, wojskowości czy na liniach produkcyjnych
- System lokalizacji urządzeń w czasie rzeczywistym – polega na podłączeniu każdej maszyny i urządzenia do internetu, co daje możliwość analizowania czasu i trasy w poszczególnych częściach zakładu danej maszyny.
- MOOC (Massive Online Open Courses) – masowe otwarte kursy, szkolenia;
- Wearables – odzież naszpikowana technologią;
- BioStamp – cyfrowe tatuaże, chipy;
- Roboeksperci, na przykład dermatolog stanie się zanikającym zawodem, przejmowanym przez roboty;
- Blockchain i smart kontrakty;
- Komputery kwantowe i Internet kwantowy;
- Biologia syntetyczna – programowalne bakterie;
- Sekwencjonowanie genomu – medycyna personalizowana;
- Biodruk 3D – transplanty do przeszczepów;
- Wąska sztuczna inteligencja (Artifical Narrow Intelligence) – głębokie sztuczne sieci neuronowe;
- Nowa energetyka jądrowa;
- Elektromobilność;
- Kolej próżniowa – Hyperloop;
- Lab-on-a-chip – miniaturowe układy.
Bibliografia:
https://www.finanseicontrolling.pl/zarzadzanie/zwinne-zakupy-4-0-automatyzacja-i-digitalizacja-w-procesie-zakupowym