Definicja procesu P2P
Procure to Pay P2P – jest to jeden z najważniejszych procesów, który ma na celu efektywne zarządzanie w firmie przede wszystkim w obszarze finansowym oraz księgowym. Procesem tym mogą się zajmować firmy outsourcingowe albo odpowiednie osoby w firmie. Jednak decyzja o oddelegowaniu zadań zewnętrznej firmie pozwala organizacji na pełnym skupienia się na core buisness.
Zalety procesu P2P
- Standaryzacja procesowa
- Standaryzacja produktowa
- Automatyzacja całego procesu
- Zwiększenie integracji między sprzedażą a dostawcami
- Uniknięcie lub minimalizację błędów pojawiających się podczas składania zamówień
- Skrócenie czasu płatności faktur
Zadania Działu Procure to Pay
Dział P2P to połączenie zadań z zakresu zakupów oraz aspektów podatkowych
- Wstępna kontrola faktur oraz ich obiegu
- Kontrola płatności
- Obsługiwanie procesów autoryzacji
- Archiwizacja dokumentacji
- Zarządzanie płatnościami
- Obsługiwanie podstawowych danych dostawców
Istotą P2P są działania, związane z weryfikacją faktur oraz ich księgowaniem w korespondencji z zamówieniami (PO = Purchase Order, Faktur = Invoices), refakturowanie kosztów, rozliczanie delegacji służbowych, VAT i CIT (obszar podatkowy).
Rodzaje zamówień
- Zamówienia otwarte:
- Nie jest znana docelowa dekretacja MPK przy tworzeniu
- Funkcjonowanie zamówienia do czasu wyczerpania jego limitu
- Stosowane przy dostawcach stałych, gdzie firmy nie sa w stanie określić zużycia (potrzeby na określone materiały, towary)
- Mogą być wystawione na kwartał, rok
- Zadaniem klienta wewnętrznego jest weryfikacja zużycia, tworzenie potwierdzenia odbioru na właściwa kwotę oraz wygenerowanie raportu z rozbiciem na wykorzystane MPK
- Zamówienia specjalne:
- Ich celem jest minimalizacja błędu przy wskazywaniu konta księgowego
- Stosowane w celu ułatwienia tworzenia zapotrzebowani
- Budowane są na zautomatyzowanych szablonach, w których kategorie zakupowe są powiązane z danym kontem księgowym
- Mogą dotyczyć zakupów powtarzalnych z punktu widzenia kosztu, ale z jakiejś przyczyny nie mogą zostać wprowadzone jako stały produkt
- Zamówienia standardowe:
- Dotyczą zapotrzebowani, w których na etapie tworzenia znany jest koszt danego produkty czy usługi
- Dekretacja finansowa dotyczy sytuacji, w której jedno zapotrzebowanie dotyczy jednego zamówienia
- Może dotyczyć jednorazowych dostaw produktów czy usług, albo tez stałych produktów
- Zamówienia katalogowe:
- Katalogi stworzone we współpracy z danym dostawcą
- Obejmują zbiorcze zapotrzebowanie kilku działów/ spółek na konkretne produkty
- Używane do zamawiania produktów/ usług w z góry ustalonych cenach
- Z reguły sa tworzone w określonych interwałach czasowych
- Są najbardziej czasochłonne ze względu na zdefiniowane „koszyki”, dokonywaniem zamówień oraz fakturowaniem
Bibliografia
https://businessdialog.pl/artykuly/purchase-to-pay-dzia-zakupow-i-ksiegowosci-w-jednej-druzynie
https://myprocon.pl/baza-wiedzy/p2p-ptp-ang-procure-to-pay/
https://www.hoffmann-group.com/PL/pl/perp/uslugi/ebiznes/katalog-elektroniczny/e/37173/
https://www.netinbag.com/pl/finance/what-is-an-open-order.html