Strategiczną Kartę Wyników nazywa się także metodą BSC – Balanced Scorecard. Polega ona na monitorowaniu strategii danego przedsiębiorstwa w długoterminowej perspektywie poprzez kontrolę systemu finansowego i pozafinansowego.
Metoda BSC zakłada, że strategia jest przedstawiana w postaci mierzalnych celów służących do realizacji misji przedsiębiorstwa. Służy ona do zapewnienia spójności między przyjętymi celami w organizacji oraz sposobami ich realizacji. Kontroluje podejmowane działania, mierzy efekty tychże działań oraz wpływa na motywację pracowników.
Początki tej metody sięgają do 1980 roku kiedy to firma Analog Devices Inc (twórcy BSC – R. Kaplan i D. Norton) opracowała metodę o nazwie Corporate Scorecard służącą do określenia wielkości osiągnięć danej organizacji. Autorzy tej metody zauważyli, że w celu zwiększenia krótkoterminowo wyniku finansowego zmniejsza się ilość finansów przeznaczaną na instruktaże i szkolenia pracowników, co ma negatywne przełożenie na firmę w dalszej perspektywie czasowej. Metoda ta jest najczęściej stosowana w małych i średnich firmach.
Perspektywy metody BSC
- Finansowa -> weryfikowana przez mierniki finansowe, które umożliwiają ocenę efektów finansowych danej strategii oraz jej wpływu na kondycję ekonomiczną
- Procesów wewnętrznych -> wskaźniki służące mierzeniu procesów tworzących wartość dla klienta
- Klientów -> perspektywa dotyczy odzwierciedlenia udziału przedsiębiorstwa w obsłudze klientów
- Rozwoju -> są to mierniki przedstawiającego długoterminowy rozwój i plan na doskonalenie firmy
Uwzględniając wszystkie perspektywy właściciele przedsiębiorstw są w stanie odpowiedzieć na kilka pytań:
- Co jest dla nas istotne w przedsiębiorstwie?
- W jaki sposób nasza firma jest odbierana przez klientów?
- W jaki sposób możemy dokonać poprawy?
- W jakich obszarach należy poprawić działalność?
Zalety Strategicznej Karty Wyników:
- Motywuje pracowników do efektywnego działania
- Składa się z prostych i logicznych wskaźników
- Określa cele przedsiębiorstwa
- Wskazuje działalność przedsiębiorstwa
- Wskazuje sposoby osiągania celów przez przedsiębiorstwo
- Pozwala na synchronizację działań wszystkich biur i oddziałów w firmie
Bibliografia:
- Buczkowska A. (2012). Cele przedsiębiorstwa a pomiar jego dokonań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 684
- Kędzierska I. (2012). Wybrane zagadnienia pomiaru dokonań, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Finanse. Rynki finansowe. Ubezpieczenia, nr 684
- Nesterak J. (2015). Controlling zarządczy Projektowanie i wdrażanie, Wolters Kluwer, Warszawa
- Urbanowska-Sojkin E. (2004). Zarządzanie strategiczne przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa