Jest to koncepcja, która polega na poszukiwaniach nowych obszarów, które nie są jeszcze znane konkurencji. Zamiast marnować czas na wymyślanie sposobów na pozyskiwanie klientów, lepiej poszukać nieznanej konkurencji niszy. Błękitnym oceanem nazywa się obszar na rynku, który jest niewykorzystany przez inne podmioty. Producent dóbr lub usługodawca sam kreuje popyt zyskując bardzo wysokie zyski poprzez wprowadzenie np. komplementarnego produktu, nowego towaru, nowej usługi na rynku. Co pozwala na pozyskanie nowych klientów.
Ważne jest to ze nie zawsze błękitny ocean oznacza kreowanie od podstaw danego rynku. Mogą one być także uzupełniane przez elementy czerwonych oceanów, czyli są tworzone poprzez poszerzanie obecnych granic na rynku.
Kolejna sytuacja jest wtedy, gdy błękitny ocean polega na tworzeniu nowego produktu, wtedy nie ma mowy o jakiejkolwiek konkurencji. Reguły gry na rynku są dopiero ustalane i kreowane przez głównego producenta. Firmy chcące utrzymać zyski na wysokim poziomie wyników muszą wyjść poza otaczające je ramy konkurowania. Strategia błękitnego oceanu nie posiada obiektywnych szans i zagrożeń, ponieważ przedsiębiorstwo można budować nawet wokół zagrożeń.
Badania przeprowadzone przez W. Chan Kim i Renée Mauborgne, na 108 firmach wprowadzających nowe produkty, wykazało, że:
- 86% zbadanych firm poszerzało linię produkcyjną (obszar czerwonych oceanów)
- Uzyskując wpływ na poziomie:
- 62% na całkowitego przychodu
- 39% na całkowitego zysku
- 14 % zbadanych firm utworzyło błękitne oceany:
- Uzyskując wpływ na poziomie:
- 38% na całkowitego przychodu
- 61% na całkowitego zysku
- Uzyskując wpływ na poziomie:
- Uzyskując wpływ na poziomie:
Błękitne oceany niosą ze sobą innowacyjne wartości, nowoczesny sposób myślenia oraz realizacji błękitnego oceanu. Tworzenie nowej bezpośredniej przestrzeni rynkowej, co ma bezpośredni wpływ na istotność konkurencji. Tworzenie błękitnych oceanów doprowadza do wyjątkowości danego przedsiębiorstwa oraz uzyskania niskich kosztów.
Innowacyjność przejawia się w wartości oferowanych nabywcom oraz strukturze kosztów. Koszty związane np. z marketingiem wobec konkurencji są wyeliminowane. Wartość producenta wzrasta poprzez stworzenie takich produktów/ usług, które są nowe na rynku.
Zasady strategii Błękitnego Oceanu:
- Oparcie na danych
- Zróżnicowane koszty
- Niskie koszty
- Wzmocnienie przestrzeni rynkowej poprzez narzędzia
- Tworzenie bezspornej przestrzeni rynkowej
- Wzmocnienie przestrzeni rynkowej poprzez tworzenie ram
- Organizacja procesu krok po kroku
- Minimalizacja ryzyka
- Budowanie realizacji strategii
Narzędzia wykorzystywane do tworzenia strategii błękitnego oceanu:
- Schemat czterech działań
- Oparte na czterech kluczowych pytaniach:
- Pytanie odnoszące się do sposobów eliminacji czynników, z którymi firma konkuruje
- Pytanie odnoszące się do oceny podejmowanych działań przez firmę w odniesieniu do konkurencji
- Pytanie dotyczące wyeliminowania kompromisów wymaganych na klientach
- Pytanie dotyczące znalezienia nowych źródeł wartości dla konsumentów oraz wykreowania nowego popytu oraz zmiany polityki cenowej
- Kanwa strategii – polega na przedstawieniu aktualnej sytuacji danej firmy w przestrzeni rynkowej. Pozyskane informacje dotyczą zdefiniowania celu inwestycji, czynników dostaw, oferty otrzymywanej przez klientów. Graficznie przedstawia się kanwę wartości przy pomocu krzywej wartości.
- Oparte na czterech kluczowych pytaniach:
Cechy dobrej strategii:
- Rozbieżność – tworzenie strategii reaktywnie do otaczającej firmę konkurencji. W przypadku działalności przyjmujących strategie błękitnego oceanu krzywe wartości od ich odbiegają. Firmy stosujące cztery działania: eliminacja – redukcja – wzmacnianie – tworzenie wyróżnia profil branży wśród innych profili firm
- Atrakcyjna puenta – jasne oraz rzetelnie reklamowanie oferty, w celu wzbudzenia zaufania oraz zainteresowania klientów
- Punkt skupienia – jest to punkt znajdujący się w renomowanej strategii wskazujący na prodil strategiczny działalności
Błękitny ocean vs czerwony ocean
Strategia błękitnego oceany:
- Konkurencja przestaje być istotna
- Przełamanie przymusu kompromisu między wartością a kosztami
- Kreowania bezpośredniej przestrzeni rynkowej
- Tworzenie i przechwytywanie nowego popytu
Strategia czerwonego oceanu:
- Zwalczanie konkurencji
- Konieczność znajdowania kompromisu między wartością a kosztem
- Konkurowanie w istniejącej przestrzeni rynkowej
- Wykorzystanie istniejącego popytu
Bibliografia
- Chan Kim W., Mauborgne R. (2004). Porównanie strategii błękitnego oceanu i czerwonego oceanu, Harvard Business Review
- Chan Kim W., Mauborgne R. (2005). Strategia błękitnego oceanu. Jak stworzyć wolną przestrzeń rynkową i sprawić, by konkurencja stała się nieistotna, Wydawnictwo MT Biznes, Warszawa
- Chan Kim W., Mauborgne R. (2015). The fundamentals that will jump start your strategy development proces., ‘’8 key points of blue ocean strategy’’
- Dohn K. (2013). Wpływ wybranych narzędzi na funkcjonowanie przedsiębiorstw opartych na wiedzy,’’Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej, seria: Organizacja i zarządzanie z. 6, nr kol. 1888
- Grzegorczyk W. (2017). Nowe koncepcje marketingu w procesie tworzenia strategii marketingowej na rynkach międzynarodowych, „Zeszyty Naukowe Polityki Europejskiej, Finanse i Marketing”, nr 17 (66)
- Makowiec M. (2009). Strategia „błękitnego oceanu” i jej wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, ’’Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego Krakowie’’, nr 801