Strona internetowa – dropshipping
Istnieje kilka sposobów organizacji rynków elektronicznych, których zadaniem jest wspieranie procesów zakupowych.
Pierwszym z nich jest strona internetowa tzw dropshipping. Jest to model logistyczny, który polega na sprzedaży przedmiotów przez strone internetową bez ponoszenia kosztów wysyłki towarów. Zamówienie jest kierowane do dostawcy. Rolą tego rodzaju sklepu internetowego jest magazynowanie zbieranych zapotrzebowani, kompletowanie zamówień a potem przesyłanie ich do dostawcy. Rola dostawcy jest realizacja konkretnej dostawcy do nabywcy.
Takie rozwiązanie pozwala skupienie uwagi przede wszystkim na promocji i marketingu wpływających na rozwój i rozprzestrzenie wiedzy o stronie internetowej wśród potencjalnych nabywców.
Według G. Chodak „niezwykle istotnym zagadnieniem w modelu dropshippingu są dobre kontakty biznesowe między dostawca a sklepem internetowym. Jest to model opierający się na ścisłej kooperacji, więc pełne zaufanie partnerów biznesowych jest tu warunkiem koniecznym dla sprawnego funkcjonowania”
Zalety i wady takiego rozwiązania zostały przedstawione poniżej:
Zalety | Wady |
Możliwość przetestowania sprzedaży nowych towarów bez ponoszenia ryzyka zakupowego;
Słaba sprzedaż nie generuje kosztów operacyjnych |
Mała elastyczność cenowa |
Możliwość podjęcia działalności internetowej właściwie bez posiadania kapitału;
Niskie/bardzo niskie koszty startowe; Konieczność poniesienia kosztów utworzenia serwisu WWW i koszty marketingowe |
Uzależnienie od jednego lub grupy dostawców |
Możliwość szybkiej modyfikacji oferty; zmiana oferty wymaga jedynie podpisania nowych umów z dostawcami | Niższa dochodowość wynikająca z uzależnienia od dostawcy – dostawca dyktuje warunki współpracy |
Elektroniczne zapotrzebowanie (e – procurement)
Kolejny sposób na organizację rynku elektronicznego to elektroniczne zapotrzebowanie (e – procurement). Metoda ta polega na elektronicznym składaniu ofert oraz zaopatrywaniu przedsiębiorstw w zgodne z zapotrzebowaniem produkty/ usługi. Inną nazwą tego sposobu jest model katalogowy. Rozwiązanie trochę przypomina sklep internetowy jednak liczba dostawców jest ograniczona (wybranych przez nabywcę). Tak samo produkty są wybieranie przez nabywcę, a ich stawki jednostkowe są dodatkowo negocjowane i ustalane z dostawcami.
Centrum handlowe (e – mall)
Następnym sposobem organizacji rynku jest elektroniczne centrum handlowe (e – mall). Jest to rodzaj sklepu internetowego składającego się z wielu pojedynczych sklepów prowadzonych przez niezależne podmioty.
Można także wyróżnić udostępnienie platformy zakupowej przez operatora innym użytkownikom. Opertor w takiej sytuacji jest nazywany trzecią strona rynku na zasadach prowadzenia usług sieciowych (outsourcing). Często jest on traktowany jako dodatkowy kanał online służący do kontaktu z partnerami biznesowymi.
Aukcja elektroniczna (e – auction)
Innym rodzajem organizacji rynku jest aukcja elektroniczna (e – auction). Służy do tego serwis internatowy obsługujący transakcje opierające się na licytowaniu przedmiotów zakupu przez zarejestrowanych uczestników.
Wśród aukcji można wyróżnić:
- Holenderska – licytacja, która polega na zbijaniu ceny w dół. Sprzedający wystawia przedmiot z dwoma cenami wywoławczą oraz minimalną
- Klasyczna – licytacja, w której cena rośnie do momentu osiągnięcia tej najwyższej
- Przetargowa – licytacja, w której oferenci nie znają ceny minimalnej oraz innych konkurencyjnych ofert
- Wielokrotna – – licytacja obejmująca identyczne przedmioty zakupu
- Odwrotna – licytacja od ceny uznanej przez oferentów przez maksymalna do opłacanej wartości produktu
- Błyskawiczna – licytacja z ograniczeniem czasowym, bez podania ceny minimalnej
Źródła:
- Chodak, G., (2008), „Model dropshippingu w sklepie internetowym”, A. Balcerek,
- Kwaśnicki (red.), Metody symulacyjne w badaniu organizacji i w dydaktyce menedżerskiej, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
- Sobczak, P. (2009a), “Technologie informacyjne wspierające proces zakupowy”, [w:] Gospodarka Materiałowa i logistyka, Nr 4,
- Sołtysik-Piorunkiewicz A., (2010), „Modele e-commerce we współczesnej gospodarce elektronicznej. Case studium”, [w:] Konferencja Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie