ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Przewaga konkurencyjna

ITPossible 20 czerwca, 2023

Przewagą konkurencyjną nazywamy nadrzędną pozycję danego przedsiębiorstwa w odniesieniu do większości innych firm stanowiących dla niej konkurencję. Relatywnie, można spodziewać się, że produkt zaoferowany przez daną firmę, która posiada przewagę konkurencyjną będzie spełniał wszystkie oczekiwania klientów, a nawet je przewyższał. Miernik ten możne dotyczyć wysokiej jakości produktu, lepszej obsłudze klienta, atrakcyjniejszej cenie, które to elementy składają się na zaspokojenie potrzeb konkretnego klienta.

Rodzaje przewagi konkurencyjnej

Osiągnięcie przewagi konkurencyjnej oznacza, że dane przedsiębiorstwo uzyskało większy stopień niezależności w działaniu od swoich konkurentów. To z kolei na przełożenie na działania na rynku poprzez zwiększenie efektywności i swobody w operowaniu instrumentami/ usługami produkowanymi/ realizowanymi przez przedsiębiorstwo.

 

Przewaga jakościowa

Do niej zaliczamy instrumenty marketingowe tj. opakowanie, dystrybucja, produkt oraz warunki oferowania. Dany produkt jest szyty na miarę dla danego klienta uzyskując tym samym inną jakość zależną od potrzeb klienta. Produkt jest dostosowywany do preferencji użytkowników zyskując dużą siłę przetargową wobec nabywcy.

 

Przewaga cenowa

Także jest kształtowana przez instrumenty marketingu, które maja przełożenie na zainteresowanie potencjalnych klientów zakupem danego produktu/ usługi. Ceny powinny być kształtowane na niskim poziomie, natomiast zainteresowanie klientów powinno być stale utrzymane na najwyższym poziomie.

Przewaga informacyjna

To kreowanie informacją, spełniające dwie funkcje:

  • Autonomiczną – polega na kształtowaniu preferencji klientów na wyższym poziomie niż to robi konkurencja. Zbudowanie przeświadczenia o akceptacji produktu o danej jakości w danej cenie.
  • Służebną – dotyczącą osiągnięcia jakościowej i cenowej przewagi konkurencyjnej. Jest ona realizowana przez przedstawienie swojej oferty jako lepszej niż konkurencji.

 

Rola przewagi konkurencyjnej

W momencie kiedy firma osiągnie przewagę konkurencyjną zyskuje większą swobodę w operowaniu cen oraz zainteresowaniem nabywców. Przy przewadze cenowej może skupić się na operowaniu instrumentami pozacenowymi. Przy przewadze informacyjnej kształtuje preferencje klientów, uzyskując dla uruchamianych instrumentów i działań.

Kolejnym krokiem po osiągnięciu przewagi konkurencyjnej jest powiększenie danej  firmy. Jednak istotnym czynnikiem jest trwałość danej przewagi konkurencyjnej, nie może być ona chwilowa, tylko sukcesywnie powiększana. Do tego przyczyniają się działania marketingowe mające na celu zachęcanie nowych klientów do produktów, utrzymywania wśród dotychczasowych nabywców potrzeby zakupu, czy szukanie nowych rozwiązań (produktów/ usług), które zaspokoją nowe potrzeby klientów.

Przewagą konkurencyjną do której powinna dążyć każda firma to m.in. uzyskanie większego zysku od średniego w branży, posiadanie znaczącego udziału w rynku.

Nie należy pominąć także aspektu ludzkiego – bez odpowiedniej kadry nie zostały by osiągnięte żadne wyniki w firmie.

Kapitał intelektualny w przewadze konkurencyjnej

Kapitał intelektualny to czynnik zapewniający sukces danej firmy poprzez doświadczenie, kompetencje, umiejętności, zdobyte certyfikaty pracowników zatrudnionych w danej firmie.

Obejmuje on:

  • Kapitał relacyjny – relacje pomiędzy partnerem a dostawcami, klientami, instytucjami kredytowymi i finansowymi
  • Kapitał ludzki – umiejętności praktyczne, zdolności, kwalifikacje, kompetencje, moralne wartości pracowników
  • Kapitał strukturalny – know- how, patenty, znaki towarowe, ubezpieczenia, certyfikaty, kultura organizacyjna, produktywność pracowników, patenty, licencje

 

Bibliografia:

Beyer K. (2012) Kapitał intelektualny jako podstawa przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw, WNEIZ, nr 25, Uniwersytet Szczeciński

Edvinsson L., Malone M.S.(2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. (2000), Marketing, PWE, Warszawa, s. 116-133

Stryś A.(red.) (1999), Strategiczne planowanie marketingowe PWE, Warszawa, s. 136-151

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible