Metoda 5S jest inaczej nazwana Systemem 5S, Praktykami 5S – jest stosowana w procesie służącym doskonaleniu jakości. Przede wszystkim stosuje się ją w ramach wdrażania na szczeblu operacyjnym TQM (Total Quality Management, Zarządzanie przez jakość).
Głównym celem tej metody jest zmiana zachowań i przyzwyczajeń pracowników polegające na ich aktywnym uczestnictwie w procesie zmian w firmie.
Dzięki koncepcji 5x S można uprościć stanowiska pracy, wyeliminować awarie, poprawić efektywność ora jakość wykonywanej pracy.
Elementy wchodzące w skład Praktyk 5S:
- Seiri (sorting, selekcja) – należy przez nią rozumieć porządek w miejscu wykonywania pracy poprzez wyeliminowanie zbędnego sprzętu, informacji, sprzętu, narzędzi. Takie działanie wspiera usprawnienie procesu, minimalizuje ryzyko zgubienia przedmiotów oraz polepsza, dzięki selekcji, skuteczność wyszukiwania oraz optymalizuje procesów działania
- Seiton (setting in order, systematyczność) – polega na rozplanowaniu miejsca pracy w taki sposób aby było ono jak najbardziej intuicyjne oraz pozwalające na ekspresowe odnajdywanie w nim określonych przedmiotów. Działania te są związane z oznaczaniem miejsca służącego do przechowywania produktów, stosowania kolorów do etykietowania, określania dróg transportowych, opracowanie systemu identyfikacji produktów
- Seiso (swepping, sprzątanie) – jest związane z utrzymaniem czystości w miejscu pracy, a tym samym zwiększeniem bezpieczeństwa (zwłaszcza w zakładach produkcyjnych). Utrzymanie porządku oraz odpowiedniej jakości maszyn jest spisane w odpowiednich procedurach i politykach danej firmy. Co ma bezpośrednie przełożenie na usprawnienie pracy, mniejsze ryzyko związane z usterkami, a także wprowadzenie procedur w momencie uszkodzeń czy wypadków.
- Seiketsu (standardizing, standaryzacja, a także schludność) – należy w tym elemencie przestrzegać czystości, porządku w miejscu pracy, co powinno być odnotowane w odpowiednich politykach i procedurach. Zapisy w nich zawarte powinny być komunikatywne, klarowne i zrozumiałe dla wszystkich pracowników. Istotne, aby podczas opracowania dokumentacji w danym przedsiębiorstwie brały w nim udział także osoby czynnie zajmujące się określonymi czynnościami.
- Shitsuke (self-discipline, samodyscyplina) – polega na wyrobieniu w pracowniku nawyku przestrzegania pozostałych elementów Metody 5S. Obywa się to poprzez odpowiednie szkolenia, dzięki którym poziom wzrostu świadomości oraz samodzielności wśród pracowników ciągle wzrasta. Co ma bezpośrednie przełożenie na zmniejszenie liczby pomyłek i awarii.
Zalety
- Szybkie rezultaty wprowadzenia tej metody
- Wysoka produktywność
- Polepszenie jakości
- Większa świadomość pracowników
- Wzrost bezpieczeństwa i higieny pracy
- Redukcja kosztów
Bibliografia:
- Karaszewski, Zarządzanie jakości. Koncepcje, metody i narzędzia stosowane przez liderów światowego biznesu, Wydawnictwo „Dom Organizatora”, Toruń 2005, ISBN 83-7285-213-8, s. 211
- Urbaniak, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004, ISBN 83-7251-469-0s. 197
- Osada, The 5 S’s – Five Key to a Total Quality Environment, Tokio 1991, s. 5
- Urbaniak, Zarządzanie jakością, Teoria i praktyka, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2004, ISBN 83-7251-469-0s. 197
- Funkcjonowanie i doskonalenie systemów zarządzania jakością pod redakcją Tadeusza Sikory, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2011, ISBN 978-83-7252-511-2, s. 192