Marketing szeptany to inaczej marketing plotki, marketing rekomendacji czyli kanał komunikacji interpersonalnej, w którym różne podmioty wyrażają zdanie na temat konkretnych produktów lub usług. Sięganie po opinie innych przed zakupem jest coraz częściej spotykana czynnością. Działanie marketingu szeptanego polega na tworzeniu kapitału konwersacyjnego i wykorzystywaniu kanałów komunikacji online.
Można wyróżnić trzy rodzaje komunikacji marketingowej:
- marketing wirusowy – korzysta z sieci społecznych, dzięki czemu treść jest dostarczana do tysięcy użytkowników. Wystarczy, że jedna osoba przekaże informację swojej sieci kontaktów, które przekażą ją dalej do swoich znajomych
- marketing partyzancki – oparty jest na nieszablonowych rozwiązaniach wynikających z małego budżetu związanego z kampanią reklamową. Celem jest zszokowanie, przykucie uwagi konsumentów i przyszłych klientów.
- sensacja medialna – jest to zdarzenie specjalnie przygotowane, aby przykuć uwagę zwłaszcza mediów. Charakteryzuje się długimi przygotowaniami przez profesjonalistów. Zdarzenie może dotyczyć określonego zdarzenia, momentu, który nakierowuje na dany produkt czy usługę.
Podmioty marketingu szeptanego
Grupy społeczne – czyli współpracownicy, sąsiedzi, znajomi o podobnych zainteresowaniach
Rodzina- oddziałuje na zachowania nabywców. Osoby o określonych wartościach zaszczepionych w dzieciństwie mogą być zainteresowane określonymi produktami.
Bibliografia
- Hennig-Thurau T., Gwinner K.P., Walsh G., Gremler D. (2004). Electronic word-of-mouth via customer-opinion platforms: what motivates consumers to articulate themselves on the Internet?, Journal of Interactive Marketing, vol. 18, no. 1, s. 39
- Kaplan A., Haenlein M. (2011), Two hearts in three-quarter time: How to waltz the social media/ viral marketing dance, Business Horizons, nr 54
- Kotler P., Armstrong G. (2010), Principles of marketing, Pearson Education
- Lovett M., Peres R., Shachar R.(2013) op. cit., s. 427-444
- Needham A. (2008). Word of mouth, youth and their brands, Young Consumers, vol. 9, no. 1, s. 61
- Robertson T.S., Gatignon H.(1986). Competitive effects otechnology diffusion, The Journal of Marketing, vol. 50, no. 3, s. 1-12
- Wilson R. (2000), The Six Simple Principles of Viral Marketing