ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Makrootoczenie

ITPossible 22 sierpnia, 2023

Kwestia makrootoczenia jest jedną z najważniejszych branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o rozpoczęciu jakiejkolwiek działalności na rynku. Makrootoczenie jest inaczej nazywanym otoczeniem ogólnym przedsiębiorstwa, które stanowi zbiór czynników zewnętrznych oddziałujących na daną firmę.

Do tych czynników można zaliczyć m.in. :

  • Układ prawny
  • Kraj
  • Region gegraficzny
  • Układ polityczny
  • Strefę klimatyczną

Czynniki składające się na makrootoczenie dyktują warunki związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa m.in. określone zjawiska społeczno – kulturowe, daty, wydarzenia, relacje międzyludzkie. Co istotne żadna organizacja nie możne wpłynąć na zmianę tychże czynników.

Rodzaje makrootoczenia:

  • Otoczenie demograficzne – odnosi się do wielkości populacji ludzkiej, wieku, płci, ras oraz gęstości zaludnienia. Znajomość tego otoczenia jest istotna przy określaniu zapotrzebowania oraz struktury na określone dobra i usługi. każda generacja składająca się na populacje charakteryzuje się innymi potrzebami, normami, które sa dla niej istotne. Dla przedsiębiorstwa najistotniejsze są wyże i niże demograficzne, struktura wykształcenia, migracje ludzi oraz model rodziny.
  • Otoczenie polityczno – prawne – tutaj można zaliczyć wszystkie regulacje prawne państwa zarówno danego kraju jak i regulacje międzynarodowe (normy prawne w Unii Europejskiej). Najważniejsze elementy tego otoczenia w kontekście prawa międzynarodowego to cła importowo – eksportowe, zanieczyszczenie atmosferyczne, działania zmierzające do zmniejszenia nieuczciwej konkurencji oraz określać bariery wejścia dla konkretnych działalności
  • Otoczenie naturalne – tutaj można wyróżnić te przedsiębiorstwa, które wykorzystują surowce do produkcji produktów, korzystają z energii elektrycznej, podczas produkcji produktów powstają odpady oraz przedsiębiorstwa, które podczas swoje działania techniczne muszą liczyć się z następstwami swoich działań wpływających na środowisko i im przeciwdziałać.
  • Otoczenie technologiczne – najszybciej rozwijające się otoczenie, które może stanowić zagrożenia i szanse w zależności od prowadzonej działalności. Obecnie trwa rozwój nowej gospodarki w większości opartej na technologiach cyfrowych. Zjawiskiem, które towarzyszy szybkiemu rozwojowi technologicznemu jest dezindustrializacja, która oznacza zanik tradycyjnych gałęzi przemysłu
  • Otoczenie socjokulturowe – w jego skład wchodzą elementy kultury danego raju, cech demograficznych oraz systemów wartości. Otoczenie to ciągle ewoluuje np. poprzez zmianę pozycji kobiet.
  • Otoczenie makroekonomiczne – stanowią warunki panujące w gospodarce i kierunkach jej rozwoju mogą to być m.in. stopy bezrobocia, cent ropy naftowej. Najważniejszą rolę odgrywa przy planowaniu danego przedsiębiorstwa.
  • Otoczenie ekonomiczne – określa w jaki sposób ludzie wydają swoje pieniądze, wskazuje także na wielkość siły nabywczej potencjalnych klientów (zależnej od poziomu dochodu, dostępności kredytu, czy oszczędności)

Makrootoczenie – metoda analizy

Najbardziej popularną metodą analizy makrootoczenia jest analiza PEST, która grupuje analizuje cztery sektorów a jej nazwa pochodzi od pierwszych liter grup badanych czynników, są nimi:

  • czynniki polityczno-prawne: m.in. prawo dotyczące ochrony środowiska, polityka podatkowa, regulacje handlu zagranicznego
  • czynniki ekonomiczne: np. tendencje produktu narodowego brutto (PNB), podaż pieniądza, bezrobocie, inflacja,
  • czynniki socjokulturowe: mobilność społeczeństwa, postawy wobec czasu wolnego, wykształcenie,
  • czynniki technologiczne: nakłady na badania w zakresie technologii, nowe odkrycia, programy badawcze czołowych firm na rynku.

 

Bibliografia:

  • Blaszczyk W. (red.) (2005), Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa.
  • Gierszewska G., Romanowska M. (1995), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
  • Steinmann H., Schreyógg G. (1998), Zarządzanie. Podstawy kierowania przedsiębiorstwem. Koncepcje, funkcje, przykłady, Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, Wrocław
  • Szadziewska A. (2011), Instrumenty ekonomiczne ochrony środowiska i ich wpływ na wynik finansowy przedsiębiorstwa., Kluczowe Problemy Teorii i Praktyki Rachunkowości, 1.
  • Wells R., Krugman P.(2016), Makroekonomia, PWN, Warszawa
  • Wyrwicka M., Jaźwińska D.(2014), Percepcja uwarunkowań rozwoju przedsiębiorstw., Ekonomia i Zarządzanie, 6(2).

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible