Informacja strategiczna to taki rodzaj informacji, która odgrywa istotną rolę w procesie planowania strategicznego w danym przedsiębiorstwie. Ich celem jest dostarczenie danych do analizy obecnej sytuacji w firmie, określeniu celów strategicznych oraz opracowania takiej strategii, która wspomoże organizację w realizacji określonych planów.
Bez danych d=strategicznych nie jest możliwe podejmowanie trafnych i świadomych decyzji, które wspomogą w rozwoju.
Ocena mocnych stron, szans, zagrożeń oraz słabych stron pomagają w określaniu jasnych i przejrzystych celów dla organizacji, które są mierzalne, realne oraz zgodnych z misja i wizją danej firmy.
Informacja strategiczne pomagają także w ocenie konkurencji, zauważeniu czym nasze przedsiębiorstwo wyróżnia się na tle pozostałych, dzięki jakim cechom może zdobyć przewagę konkurencyjną.
Technologie informatyczne ułatwiają pozyskiwanie informacji strategicznych. Do nich można zaliczyć:
- CRM – Customer Relationship Management
- ERP – Enterprise Resource Planning
- Narzędzia analizy danych Business Intelligence
- Analiza Big Data
- Sztuczna inteligencja – SI
- Uczenie maszynowe – UM
Metody służące do pozyskiwania informacji strategicznych
- Badania rynkowe – pozwalają na poznanie potrzeb oraz preferencji klientów, zapoznanie się z konkurencją na rynku. Badanie rynku może być przeprowadzone przez specjalistyczne firmy zewnętrzne czy też przez samą firmę
- Analiza konkurencji – polegająca na monitorowaniu poczynań konkurencji, ich działań marketingowych oraz obserwacją strategii. Pozwalając tym samym na zidentyfikowanie cech unikalnych u konkurencji oraz poprawę działań własnej firmy
- Obserwowanie trendów i prognoz ekonomicznych
Cechy informacji strategicznej
- Zakres:
- obejmujący cały system zarządzania przedsiębiorstwem
- przekrojowy
- szeroki
- Horyzont czasu:
- Dotyczący przyszłości
- Zajmujący się długotrwałymi prognozami
- Analiza danych historycznych
- Związek z teraźniejszością
- Dominujące są informacje prognostyczne
- Minimalne
- Źródła:
- Zewnętrzne
- Wewnętrzne
- Stopień agregacji:
- Wysoki
- Z wykorzystaniem formuł matematycznych
- Z wykorzystaniem raportów
- Dokładność:
- Dokładne
- Uogólnione
- Postać sygnału:
- Słabe sygnały
- Analiza związków przyczynowo – skutkowych
- Stopień ustrukturalizowania::
- Niewielki
- Duży
- Opis zjawisk:
- Informacje ilościowe i jakościowe
- Zjawiska jakościowe
- Przedstawienie graficzne
- Częstotliwość:
- Okresowe raporty
- Jako odpowiedź na zmiany na rynku
- Cykle miesięczne
- Cykle kwartalne
Bibliografia:
Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków