ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Informacja strategiczna

ITPossible 11 grudnia, 2023

Informacja strategiczna to taki rodzaj informacji, która odgrywa istotną rolę w procesie planowania strategicznego w danym przedsiębiorstwie. Ich celem jest dostarczenie danych do analizy obecnej sytuacji w firmie, określeniu celów strategicznych oraz opracowania takiej strategii, która wspomoże organizację w realizacji określonych planów.

Bez danych d=strategicznych nie jest możliwe podejmowanie trafnych i świadomych decyzji, które wspomogą w rozwoju.

Ocena mocnych stron, szans, zagrożeń oraz słabych stron pomagają w określaniu jasnych i przejrzystych celów dla organizacji, które są mierzalne, realne oraz zgodnych z misja i wizją danej firmy.

Informacja strategiczne pomagają także w ocenie konkurencji, zauważeniu czym nasze przedsiębiorstwo wyróżnia się na tle pozostałych, dzięki jakim cechom może zdobyć przewagę konkurencyjną.

Technologie informatyczne ułatwiają pozyskiwanie informacji strategicznych. Do nich można zaliczyć:

  • CRM – Customer Relationship Management
  • ERP – Enterprise Resource Planning
  • Narzędzia analizy danych Business Intelligence
  • Analiza Big Data
  • Sztuczna inteligencja – SI
  • Uczenie maszynowe – UM

 

Metody służące do pozyskiwania informacji strategicznych

 

  • Badania rynkowe – pozwalają na poznanie potrzeb oraz preferencji klientów, zapoznanie się z konkurencją na rynku. Badanie rynku może być przeprowadzone przez specjalistyczne firmy zewnętrzne czy też przez samą firmę
  • Analiza konkurencji – polegająca na monitorowaniu poczynań konkurencji, ich działań marketingowych oraz obserwacją strategii. Pozwalając tym samym na zidentyfikowanie cech unikalnych u konkurencji oraz poprawę działań własnej firmy
  • Obserwowanie trendów i prognoz ekonomicznych

 

Cechy informacji strategicznej

  • Zakres:
    • obejmujący cały system zarządzania przedsiębiorstwem
    • przekrojowy
    • szeroki
  • Horyzont czasu:
    • Dotyczący przyszłości
    • Zajmujący się długotrwałymi prognozami
    • Analiza danych historycznych
  • Związek z teraźniejszością
    • Dominujące są informacje prognostyczne
    • Minimalne
  • Źródła:
    • Zewnętrzne
    • Wewnętrzne
  • Stopień agregacji:
    • Wysoki
    • Z wykorzystaniem formuł matematycznych
    • Z wykorzystaniem raportów
  • Dokładność:
    • Dokładne
    • Uogólnione
  • Postać sygnału:
    • Słabe sygnały
    • Analiza związków przyczynowo – skutkowych
  • Stopień ustrukturalizowania::
    • Niewielki
    • Duży
  • Opis zjawisk:
    • Informacje ilościowe i jakościowe
    • Zjawiska jakościowe
    • Przedstawienie graficzne

 

  • Częstotliwość:
    • Okresowe raporty
    • Jako odpowiedź na zmiany na rynku
    • Cykle miesięczne
    • Cykle kwartalne

 

Bibliografia:

Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible