Informacje operacyjne wykorzystuje się do podejmowania decyzji dotyczących działań rynkowych, które są powtarzalne na rynku. Służą do ich monitorowania, analizowania oraz wyciągania wniosków, modyfikowania decyzji oraz ich szybkiego podejmowania. Mogą także służyć do tworzenia symulacji procesów czy danych, przewidywania trendów i predykcji.
Cechy informacji operacyjnych:
- Przejrzystość – przedstawienie informacji w zrozumiały sposób
- Dostępność – łatwo dostępne
- Szybkość – dostarczanie informacji w czasie rzeczywistym
- Precyzja – wystarczająco szczegółowe oraz precyzyjne
- Niewielki horyzont czasowy
- Stopień agregacji informacji jest niski
- Zakres obejmuje jeden podsystem zarządzania
- Dominuje ilościowo – liczbowy sposób opisu zjawisk
- Wewnętrzne źródło informacji
- Duży związek z teraźniejszością
- Ustrukturyzowanie informacji w stopniu wysokim
- Codziennie nowe informacje
Wykorzystywanie informacji operacyjnych:
- Monitorowanie i kontrola procesów
- Polepszenie decyzyjności oraz szybkości w ich podejmowaniu
- Szybsze wykrywanie i eliminowanie błędów
- Efektywniejsze wykrywanie nieprawidłowości w procesach
- Identyfikowanie błędów na bieżąco
- Podejmowanie strategicznych decyzji biznesowych
- Zapewniają wgląd w trendy rynkowe, preferencji klientów i konkurencyjność
Narzędzia wspierające pozyskiwanie informacji operacyjnych:
- CRM – Customer Relationship Management
- ERP – Enterprise Resource Planning
- Narzędzia analizy danych Business Intelligence
- Analiza Big Data
- Sztuczna inteligencja – SI
- Uczenie maszynowe – UM
Bibliografia:
Woźniak K. (2005), System informacji menedżerskiej jako instrument zarządzania strategicznego w firmie, praca doktorska, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Kraków