DEQ – Delivered Ex Quay (dostarczone na nabrzeże) to formuła handlowa, należąca do międzynarodowych reguł handlu (incoterms). Według tej formuły towar uznaje się za dostarczony, gdy jest on udostępniony kupującemu na określonym nabrzeżu, w wymienionym z nazwy porcie przeznaczenia, bez dokonania odprawy celnej w imporcie (za co odpowiedzialny jest nabywca). Towar dostarczony jest na koszt i ryzyko sprzedającego.
Obowiązki sprzedającego
- Ponoszenie odpowiedzialności i kosztów za towar
- Dostarczenie towaru w terminie i miejscu ustalonym z kupującym
- Ponoszenie ryzyka i kosztów związanych z utrata czy uszkodzeniem towaru
- Dostarczenie dokumentów zgodności towarów ze specyfikacją
- Udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności importowych
- Uzyskanie upoważnień i dokumentów wymaganych przy eksporcie towaru lub jego tranzycie przez inny kraj
- Dostarczenie towaru wraz z fakturą handlową zgodnie z umową sprzedaży
- Ponoszenie kosztów zawierania umów transportowych towaru
- Dostarczenie kupującemu zwyczajowego dokumentu transportowego
- Ponoszenie opłat związanych z weryfikacja towarów (sprawdzenie jakości, mierzenie, ważenie, liczenie)
Obowiązki kupującego
- zapłacenie za towar
- przyjęcie towaru
- ponoszenie kosztów cła
- ponoszenie kosztów i ryzyka związanego z towarem od chwili jego dostarczenia zgodnie z umową (np. cła, podatki, inne opłaty związane z importem towaru)
- uzyskanie na własne ryzyko i koszt dokumentację niezbędną przy imporcie towaru,
- ponoszenie kosztów kontroli przedwysyłkowej
Koszty i ryzyko w formule DEQ
- Brak ubezpieczenia transportu , kupujący ponosi ryzyko finansowe w przypadku utraty lub uszkodzenia towaru w trakcie transportu.
- Koszty związane z importem towaru, kupujący musi pokryć wszelkie koszty celne (cło importowe, podatki VAT, opłaty celne oraz inne lokalne opłaty
- Kupujący musi skorzystać z usług firm lub specjalistów zajmujących się formalnościami związanymi z importem towaru, takimi jak agenci celni, brokerzy, czy firmy spedycyjne. Wszystkie te usługi generują dodatkowe koszty, które kupujący musi uwzględnić w swoim budżecie.
Bibliografia
- Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), Leksykon handlu zagranicznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz – Warszawa
- Malfliet J. (2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term, Ghent University, Belgium
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Witkowski J., Skowrońska A. (2015), Strategie i logistyka w warunkach kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382