Człowiek sukcesu to osoba, która osiągnęła coś, co jest „faktem wyróżniającym człowieka spośród innych ludzi”. Sukces możemy rozpatrywać w wymiarze subiektywnym lub obiektywnym. Wymiar obiektywny – charakteryzuje się tym, ze nasze osiągnięcia w porównaniu do innych ludzi znacząca je przewyższają. Wymiar subiektywny – dotyczy subiektywnych możliwości danego człowieka.
Definicja człowieka sukcesu
Taka definicję proponuje K. Rowińska, która podkreśla iż bycie człowiekiem sukcesu to realizowanie wszystkich swoich wartości na maksymalnym poziomie. Zauważa iż jest to bardzo wymagające zadanie. Jak sama podkreśla jest to możliwe, przy odrobinie dobrej organizacji i poprawnej definicji swoich życiowych wartości [Rowińska K. 2016, s. 13-36].
Wspólne cechy ludzi sukcesu
- determinacja
- motywacja
- pewność siebie
- systematyczność
- myślenie poza przyjętymi schematami
- działanie pomimo strachu i niepowodzeń
- proaktywność
- elastyczność
- konsekwencja w działaniu
- wyciąganie wniosków z poniesionych porażek
- działanie w nieidealnych warunkach
- niepoddawanie się po pierwszej i kolejnej nieudanej próbie
- zarządzanie sobą w czasie
- zarządzanie budżetem
- dociekliwość
- inwestycja w kompetencje
- delegowanie zadań
Pięć wymiarów sukcesu
- wymiar materialny – odnosi się do posiadanego majątku w postaci dóbr materialnych, posiadanych inwestycji, dochodów zarówno pasywnych jak i z bieżącej działalności, tudzież pracy
- wymiar stratyfikacyjno-prestiżowy – odnosi się bezpośrednio do pozycji społecznej człowieka,
- wymiar emocjonalno-afiliacyjny – obejmuje relacje rodzinne, przyjacielskie, z najbliższymi, szczęście rodzinne czy partnerskie
- wymiar samorealizacji – w skład którego wchodzą: osiąganie założonych celów, rozwój osobisty, realizacja marze czy też poczucie dokonania czegoś wyjątkowego
- wymiar bezpieczeństwa – stabilizacja, poczucie bezpieczeństwa,
Bibliografia
Grzeszczakowska-Pawlikowska B. (2013), Komunikacja w języku obcym i umiejętności retoryczne a sukces w biznesie, Kultura i rynek. Interdyscyplinarne szkice humanistyczne, E-naukowiec, Lublin
Krawczyk-Bryłka B. (2013), Nadzieja na sukces jako atrybut przedsiębiorcy, Zarządzanie i finanse, nr 4
Rowińska K. (2016), Zasługujesz na sukces, Rowińska Business Coaching, Gliwice
Tracy B. (2004), Sposób na sukces, Muza SA, Warszawa