ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Cykl Deminga

ITPossible 22 maja, 2024

Cykl Deminga, Koło Deminga, Pętla Deminga, cykl poprawy, cykl PDCA (Plan -planowanie, Do – wykonanie, Check -sprawdzenie, Action – działanie) to koncepcja odnosząca się do zarządzania jakością i jest stosowany w ramach danej struktury kulturowej . Rozwinięciem tej koncepcji jest model ciągłego doskonalenia, określony akronimem „DMAICS” (Define – definiowanie, Measure – pomiar, Analyze –  analiza, Improve – doskonalenie, Control – kontrola, Standardize – standaryzacja.

 

Powstanie diagramu Deminga

Przyjmuje się, że cykl PDCA został stworzony przez  W. Shewharta, który w 1950 r. opracował algorytm działań korygujących przebieg rozregulowanych procesów. W kolejnych latach późniejszych jego uczeń i współpracownik W.E. Deming rozwinął oraz rozpropagował ten cykl.

 

Zastosowanie cyklu PDCA i jego funkcje

Wykorzystanie PDCA  sprzyja uświadamianiu przez pracowników obecnych problemów w pracy, poddanie ich analizie, oraz ich rozwiązywaniu czego skutkiem jest proces ciągłego rozwoju i poprawy danego przedsiębiorstwa. Pętla Deminga wykorzystywana jest zarówno w koncepcji Kaizen oraz w Total Quality Management.

 

Etapy postępowania w Cyklu Deminga

  • Planowanie:
    • Zdefiniowanie procesu
    • Stworzenie listy zadań i ich sekwencji
    • Zdefiniowanie wewnętrznych i zewnętrznych uczestników
    • Analiza przyczyn występowania problemów
    • Określenie h zmian i rozwiązań
    • Wybranie najbardziej obiecującego rozwiązania
  • Wykonanie:
    • Przeprowadzenie eksperymentów w celu testowania rozwiązań
    • Zidentyfikowanie miar, które pomogą zrozumieć, w jaki sposób nowe rozwiązania skutecznie rozwiązują napotkane problemy
  • Sprawdzenie:
    • Przebadanie rezultatów
    • Wnioski z eksperymentów
    • Decyzja czy proces będzie w przyszłości udoskonalany
    • Badanie wyników
  • Działanie:
    • Wybranie najlepszego rozwiązania
    • Wprowadzenie planu w życie
    • Monitorowanie i kontrolowanie realizacji procesu

Cykl Deminga w doskonaleniu jakości

Jest to wspólny algorytm pracy nad doskonaleniem jakości w danym przedsiębiorstwie. Może on przyjmować różne formy w zależności od uczestników procesów, planowanych działań i problemów w firmie. Cykl Deminga stał się podstawową metodą pracy nad doskonaleniem jakości. Ten model jest typowym modelem systemowym, który działa bardzo dobrze w ramach danej struktury kulturowej.

 

Bibliografia

  • Dahlgaard J., Kristesen K., Kanji G. (2001), Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa
  • Gołaś H., Mazur A. (2010), Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
  • Obora H (2010), Podejście PDCA Problem Solving w rozwiązywaniu problemów organizacji, Folia Oeconomica, nr 234

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible