Cykl Deminga, Koło Deminga, Pętla Deminga, cykl poprawy, cykl PDCA (Plan -planowanie, Do – wykonanie, Check -sprawdzenie, Action – działanie) to koncepcja odnosząca się do zarządzania jakością i jest stosowany w ramach danej struktury kulturowej . Rozwinięciem tej koncepcji jest model ciągłego doskonalenia, określony akronimem „DMAICS” (Define – definiowanie, Measure – pomiar, Analyze – analiza, Improve – doskonalenie, Control – kontrola, Standardize – standaryzacja.
Powstanie diagramu Deminga
Przyjmuje się, że cykl PDCA został stworzony przez W. Shewharta, który w 1950 r. opracował algorytm działań korygujących przebieg rozregulowanych procesów. W kolejnych latach późniejszych jego uczeń i współpracownik W.E. Deming rozwinął oraz rozpropagował ten cykl.
Zastosowanie cyklu PDCA i jego funkcje
Wykorzystanie PDCA sprzyja uświadamianiu przez pracowników obecnych problemów w pracy, poddanie ich analizie, oraz ich rozwiązywaniu czego skutkiem jest proces ciągłego rozwoju i poprawy danego przedsiębiorstwa. Pętla Deminga wykorzystywana jest zarówno w koncepcji Kaizen oraz w Total Quality Management.
Etapy postępowania w Cyklu Deminga
- Planowanie:
- Zdefiniowanie procesu
- Stworzenie listy zadań i ich sekwencji
- Zdefiniowanie wewnętrznych i zewnętrznych uczestników
- Analiza przyczyn występowania problemów
- Określenie h zmian i rozwiązań
- Wybranie najbardziej obiecującego rozwiązania
- Wykonanie:
- Przeprowadzenie eksperymentów w celu testowania rozwiązań
- Zidentyfikowanie miar, które pomogą zrozumieć, w jaki sposób nowe rozwiązania skutecznie rozwiązują napotkane problemy
- Sprawdzenie:
- Przebadanie rezultatów
- Wnioski z eksperymentów
- Decyzja czy proces będzie w przyszłości udoskonalany
- Badanie wyników
- Działanie:
- Wybranie najlepszego rozwiązania
- Wprowadzenie planu w życie
- Monitorowanie i kontrolowanie realizacji procesu
Cykl Deminga w doskonaleniu jakości
Jest to wspólny algorytm pracy nad doskonaleniem jakości w danym przedsiębiorstwie. Może on przyjmować różne formy w zależności od uczestników procesów, planowanych działań i problemów w firmie. Cykl Deminga stał się podstawową metodą pracy nad doskonaleniem jakości. Ten model jest typowym modelem systemowym, który działa bardzo dobrze w ramach danej struktury kulturowej.
Bibliografia
- Dahlgaard J., Kristesen K., Kanji G. (2001), Podstawy zarządzania jakością, PWN, Warszawa
- Gołaś H., Mazur A. (2010), Zasady, metody i techniki wykorzystywane w zarządzaniu jakością, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań
- Obora H (2010), Podejście PDCA Problem Solving w rozwiązywaniu problemów organizacji, Folia Oeconomica, nr 234