Cyfryzacja to adaptacja technologii cyfrowych w firmach z różnych branż.
Transformacja cyfrowa nie jest zjawiskiem nagłym, który pojawił się na przełomie XX i XXI wieku. Jest to konsekwencja rozwoju świadomości społeczeństwa, postępu cywilizacyjnego oraz zwiększenia poziomu wiedzy. Osiągnięciem, które zmieniło postrzeganie społeczeństwa jest zawarcie informacji w postaci zero – jedynkowej. Przekłada się to bezpośrednio na nowe możliwości związane z m.in.:
- Szybszym przekazywaniem danych
- Duplikowaniem plików
- Jednoczesną pracą na konkretnym dokumencie przez kilku osób
- Wyświetlaniem pliku na różnych urządzeniach
- Łatwiejszy dostęp do bazy wiedzy
- Szybszym przekazywaniem wiedzy oraz jej ciągłym poszerzaniu
Transformacja cyfrowa oznacza zmianę w strukturze organizacyjnej firmy, łańcuchu dostaw oraz gospodarce. Przeobrażenia są widoczne w trzech obszarach:
- komunikacja – należy dokładnie zrozumieć i przeanalizować potrzeby Nie można dopuścić do sytuacji, w której niewłaściwie prowadzona wymiana informacji negatywnie wpłynie na rezultat pracy całego zespołu. Dlatego ważnym aspektem jest porozumiewanie się w sposób precyzyjny oraz prowadzenie komunikacji na różnych kanałach m.in. spotkania, droga mailowa.
- procesy operacyjne wewnętrzne – ustalenie celów, zasad i kroków działania a także zakresów odpowiedzialności określonych osób
- model działania firmy – zdefiniowanie kluczowych dla rozwoju firmy elementów działania. Określenie oferowanych usług/ produktów, zdefiniowanie rynków zbytu, kluczowych klientów
Warto pamiętać, że wprowadzenie do firmy transformacji cyfrowej wiąże się z możliwością rozszerzenia portfolio oferowanych usług/ produktów oraz zdobyciu nowych klientów nawet na międzynarodowych rynkach.
Wprowadzanie transformacji cyfrowej
Proces cyfryzacji jest procesem długofalowym. Najważniejszym jego elementem jest jego racjonalnie rozplanowanie ze względu na różnorodność płaszczyzn funkcjonowania. Odpowiednie przeprowadzenie cyfryzacji jest gwarantem na poprawę w firmie optymalizacji procesów oraz struktury a także środowiska biznesowego. Aby proces transformacji był odpowiednio wdrażany najważniejsza jest komunikacja wewnątrz firmy, między poszczególnymi działami. Ważne, aby po każdym wprowadzonym elemencie przeanalizować go i w razie ewentualnych zmian dokonać jak najszybciej modyfikacji. Szybka reakcja na ewentualne błędy jest wskazana w celu ułatwienia i spójnego przeprowadzenia transformacji cyfrowej.
Cyfryzacja to proces, który może zostać przeprowadzony w formie pionowej lub poziomej:
- Pionowa cyfryzacja – polega na szczegółowym zintegrowaniu systemów występujących w firmie. Zostaje wprowadzone od najdrobniejszego elementu (np. czujki) do jednego konkretnego systemu (np. produkcyjnego). Proces decyzyjności pozostaje w obrębie jednego przedsiębiorstwa
- Pozioma cyfryzacja – skorelowanie ze sobą na różnych poziomach systemów produkcyjnych i narzędzi IT w celu tworzenia produktów. Proces decyzyjności jest wspólną decyzją wszystkich przedsiębiorstw biorących udział w tym procesie (łańcuchu dostaw)
Podczas cyfryzacji najważniejszymi elementami są sprzęty oraz oprogramowanie, które umożliwiają dokonanie rewolucji w organizacji pracy całego przedsiębiorstwa. Przejście z pracy nad dokumentami w wersji papierowej na cyfrową w dużej mierze przyczynia się do zwiększenia efektywności oraz elastyczności pracy w przedsiębiorstwach.
Nie można także pominąć istotnego czynnika – czynnika ludzkiego. To pracownicy mają ostateczny wpływ na funkcjonowanie narzędzi w firmie. Pozytywne nastawienie pracowników oraz ich otwartość na zmiany na realny wpływ na dokonywane transformacje.
Cyfryzacja a przedsiębiorstwa (dane liczbowe)
Badanie PwC z 2019 roku Upskilling Hopes& Fears wykazało, że organizacje, które zaczęły kłaść nacisk na rozwój kompetencji swoich pracowników w zakresie cyfryzacji odnotowały trzykrotny wzrost innowacyjności. Pracownicy nie obawiali się zastąpienia ich pracy przez maszyny. Wręcz przeciwnie byli ciekawi nowych technologii pozwalających im na podnoszenie swoich umiejętności.
Przeprowadzone powtórne badanie w 2021 roku wskazuje, że 86 % Polaków jest zainteresowanych podnoszeniem poziomu swojej wiedzy na temat cyfrowych narzędzi, a co ciekawe są oni gotowi także na przekwalifikowanie się, jeżeli będzie taka potrzeba.
W tym samym badaniu można przeczytać, że 57 % pracowników w Polsce uważa cyfryzację za swoistą szansę na rozwój ich możliwości. Zarówno pod względem podnoszenia kwalifikacji, jak i awansowania i wzrostu zarobków. 53 % ankietowanych osób nie obawia się zdezaktualizowania swojej pracy. Trochę niższą wartością wynoszącą 39 % charakteryzowały się odpowiedzi pracowników na świecie.
Badanie – Dojrzałość cyfrowa polskich przedsiębiorstw z 2019 roku wskazuje, że 26,3 % przedsiębiorstw na terenie Polski, dzięki cyfryzacji zauważyło poprawę elastyczności i efektywności procesów zakupowych. Prezentując dane liczbowe pochodzące z różnych raportów nie można pominąć wpływu pandemii na transformację cyfrową. Interesujące dane zostały przedstawione w raporcie Przedsiębiorstwa w dobie pandemii autorstwa firmy SAP z 2021 roku.
Przedsiębiorstwa, którym udało się przeprowadzić transformację cyfrową przed wybuchem pandemii w czasie jej trwania odnotowały spadek sprzedaży na poziomie 45%. Te przedsiębiorstwa, które były w trakcie tego procesu lub w ogóle go nie rozpoczęły odnotowały spadki na znacznie wyższym poziomie, bo wynoszącym aż 73%. Co ciekawe w odniesieniu do dochodów – przedsiębiorstwa o wysokim poziomie cyfryzacji, dokładnie 27% zauważyło wzrost dochodów, tylko 49 % z nich spadek. Wśród firm o niskim lub zerowym poziomie cyfryzacji – 20 % odnotowało wzrost dochodu, a 66% zauważyło drastyczny spadek. Niestety w 22% organizacjach należało zredukować ilość etatów, a w 15% odnotowano wzrost zatrudnienia.
Raport ten wskazuje także na działania zmierzające do inwestowania w narzędzia ułatwiające organizację procesów zakupowych (przede wszystkim chodzi o potrzebne oprogramowanie). 47 % firm z ilością pracowników powyżej 1 000 osób deklaruje, że jest gotowe do zakupu potrzebnych narzędzi IT. 41% firm z ilością pracowników w przedziale 251 -1 000 deklaruje także chęć zakupu. Co do polskich przedsiębiorstw – 70 % firm zakłada budżet na zakup narzędzi lub je zakupiło tuz przed wybuchem pandemii. Wśród nich – 27% posiadało je przed pandemią, a 28% chce je zakupić jak najszybciej. Cyfryzacja jest nieuniknionym elementem związanym z rozwojem przedsiębiorstw. Dzięki niej jest możliwa poprawa efektywności oraz elastyczności, optymalizacja procesów. Co z kolei ma przełożenie na tempo pracy a tym samym wynik finansowy firmy. Zapewnienie dostępu do większej ilości informacji jest możliwe, dzięki wprowadzeniu odpowiednich narzędzi IT.
Bibliografia:
PwC, polska edycja badania Upskilling hopes and fears, 2021
Przedsiębiorstwa w dobie pandemii – raport z badania firm, SAP, 2021
Computerworld, Dojrzałość cyfrowa polskich przedsiębiorstw, 2019
PwC, Upskilling Hopes& Fears, 2019
Raport: 13 faktów o transformacji cyfrowej … czyli wszystko co chciałbyś wiedzieć o cyfryzacji, ale bałeś się zapytać, Digital Shapers, Digital Poland 2020