Crowdsourcing jest procesem wykorzystującym mądrość i potencjał społeczności do realizacji celów jednostki czy też dobra jakiegoś ogółu osób. W praktyce polega on na zleceniu (najczęściej w formie outsourcingu) danego zadania tłumowi. Najczęściej wykorzystuje się w tym procesie internet, który dzięki wielkiej liczbie użytkowników przyczynia się do ich partycypacji w różnego rodzaju działaniach, czy zadaniach.
Rodzaje Crowdsourcingu:
- Zlecenie internautom wyboru najlepszych dostępnych rozwiązań – może być realizowany przez ankiety, wywiady, gromadzenie opinii i doświadczeń
- Inteligencja zbiorowa – problemy sa rozwiązywane przez użytkowników
- Pozyskiwanie funduszy
- Tworzenie wartości przez grono osób – wykorzystywanie ich talentu, potencjału twórczego do tworzenia nowych treści
Zastosowanie Crowdsourcingu:
- Tworzenie i finansowanie nowych produktów
- Pełnienie funkcji rzecznika marki – zachowania promujące daną markę, produkt poprzez pisanie opinii czy marketing szeptany
- Opiniowanie (Insight). Jest to proces to zbierania opinii użytkowników na temat produktu, usługi czy marki
- Tworzenie nowych pomysłów (Idea management, innovation markets)
- Angażowanie klientów w życie marki. (Citizen engagement) – tworzenie grup klientów, którzy maja wcześniejszy dostęp do nowych produktów/ usług czy też ich testowania
- Pozyskiwanie kreatywnych treści. ( Content, knowledge sharing) – angażowanie tłumu w marketing produktów np. akcje marketingowe, tworzenie stron
Korzyści płynące z Crowdsourcingu:
- Szybkie rozwiązywanie problemów
- Małe nakłady finansowe na rozwój marki
- Klienci sami zgłaszają swoje potrzeby względem produktów/ usług
- Łatwe pozyskiwanie specjalistów spoza organizacji
- Tworzenie przynależności klientów do danej marki, poprzez ich zaangażowanie
- Wydatki są uzależnione od otrzymywanych rezultatów, w wypadku ich braku nie występują koszty ponoszone na wynagrodzenia
Bibliografia:
- Chodacka B., Miłosz M. (2008), E-obywatel – przezwyciężanie barier, e-mentor, nr 2(24)
- Kowalska M. (2015), Crowdsourcing internetowy – pozytywny wymiar partycypacji społecznej. Konteksty – istota – uwarunkowania. Nauka – Dydaktyka – Praktyka, Wydawnictwo SBP
- Skawińska E., Zalewski R., Sobolewska-Poniedziałek E. (2014), Crowdsourcing jako metoda generowania i eksploracji innowacji społecznych w Polsce, Czasopismo Naukowe Przedsiębiorczość i Zarządzanie, t. 15