Content Management System czyli System Zarządzania Treścią to przeważnie zestaw aplikacji internetowych służących na budowanie treści danego serwisu WWW. Narzędzie to może służyć do m.in. wewnętrznych portali informacyjnych w firmie zapewniając lepszy i szybszy dostęp do wiedzy pracownikom.
CMS to działanie kompleksowe zapewniające zarządzanie treściami, publikowanie artykułów, organizację struktury całego serwisu, administrowanie portalem internetowym oraz zarządzanie dostępami dla wszystkich użytkowników. Dodawanie nowych treści bądź modyfikowanie już znajdujących się na portalu odbywa się przy pomocy interfejsu użytkownika (zazwyczaj sa to strony WWW z rozbudowanymi formularzami).
CMS zazwyczaj oparte są na bazach danych i na językach skryptowych (server-side). Mogą tez być oparte na specjalistycznym oprogramowaniu po stronie serwera.
Cele Zarządzania Treścią:
- Poprawienie widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych
- Przyciąganie większej ilości obserwatorów/ odwiedzających stronę
- Zwiększenie ruchu na stronie np. poprzez tworzenie wartościowych treści
- Wzrost zaangażowania obserwatorów w przekazywane treści
- Polepszenie funkcjonalności witryny
- Poprawa komunikacji z klientami (możliwość komentowania treści, zadawania pytań)
- Łatwiejsza nawigacja na stronie
Zasady CMS:
- Planowanie – określenie celów, tematów a także grup odbiorców docelowych
- Tworzenie Treści – pisanie artykułów, formatowanie
- Publikowanie – udostępniania wiadomości na stronie
- Analiza – obserwowanie wyników reakcji użytkowników na treści
- Optymalizacja – wprowadzanie ewentualnych zmian pod kątem SEO
Struktura portalu internetowego
- Aktualne wiadomości,
- Artykuły znajdujące się w najważniejszych tematach
- Sekcje, z podziałem na artykuły
- Zawartość, w której pojawiają się kategorie zawierające strony
Cechy CMS:
- Przejrzysty oraz spójny sposób prezentowania umieszczanej treści
- Bezpieczeństwo w zarzadzaniu treścią przez administratora
- Kontrolowanie zamieszczanej treści
- Łatwość obsługi oraz funkcjonalności
- Niezmienność CMS w stosunku do stron WWW
- Przejrzyste treści
Bibliografia:
- Trzaska M. (2011), Zarządzanie treścią, Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych, Warszawa
- Wieczorkowski K. (2015), Metodologia projektowania systemów zarządzania dokumentami CMS, Wyższa Szkoła Informatyki i Umiejętności w Łodzi, Zeszyty Naukowe WSInf Vol 14, Nr 1