ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Centralizacja

ITPossible 10 marca, 2024

Centralizacja to struktura organizacyjna polegająca na przekazywaniu na niższe szczeble w organizacji możliwości podejmowania decyzji. Stanowiska kierownicze mają formalnie przypisaną możliwość podejmowania decyzji z określonym przypisanym wcześniej zakresem odpowiedzialności.

Centralizacja zależy od tego ile uprawnień jest przekazywana na niższe poziomy w organizacji.

Modele centralizacji:

  • Pełna decentralizacja – uprawnienia są delegowane na niższe szczeble zarządzania
  • Pełna centralizacja – uprawnienia decyzyjne są przypisywane do najwyższych stanowisk kierowniczych

Jednak w praktyce przyjmuje się przede wszystkim modele mieszane, w których decyzji strategiczne dla danego przedsiębiorstwa są podejmowane na najwyższych poziomach, a decyzji operacyjne oraz taktyczne są kierowane na niższe szczeble.

Zalety centralizacji:

  • Poufność planów strategicznych przedsiębiorstwa
  • Różnorodność kierowników może doprowadzić do różnych decyzji, jednak wyższe instancje musza podejmować ostateczne decyzje dbając o interesy całej firmy
  • Władza koncentrowana w rękach doświadczonych osób
  • Lepsza koordynacja i integracja działań w firmie, poprzez scentralizowanie władzy, która dostrzega potrzeby wszystkich jednostek w firmie.

 

Zalety decentralizacji:

  • Pozwala na delegowanie uprawnień w momencie rozrastania firmy nie możliwe jest koordynowanie wszystkiego przez niewielką ilość osób na stanowiskach kierowniczych
  • Prowadzi do rozdrobnienia w firmie poprzez tworzenie mniejszych komórek pozwalających na lepszą ich znajomość poszczególnym kierownikom
  • Przesuwanie uprawnień do podejmowania decyzji pozwala na lepszą efektywność, zwiększenie pomysłowości i kreatywności oraz wzrost zadowolenia z pracy

 

Wpływ centralizacji na firmę

  • Informacja – w przedsiębiorstwie scentralizowanym przez hierarchiczny układ informacja dociera wolniej do kierownictwa, lub organów decyzyjnych zapewniając mniejsza ilość czasu na podjęcie właściwych decyzji
  • Ograniczenie kadry menadżerskiej – poprzez niedelegowanie uprawnień na niższe szczeble przedsiębiorstwa, możliwe jest znaczne ograniczenie kadry menadżerskiej, co przyczynia się do obniżenia morali zespołu (wykonawcą woli wyższego szczebla)
  • Zmiany w otoczeniu – poprzez wolniejszy przepływ informacji w strukturze scentralizowanej, przedsiębiorstwo wolniej dostosowuje się do zmian w otoczeniu, a przez to można łatwo doprowadzić do wyprzedzenia firmy przez konkurentów
  • Monitorowanie i koordynacja pracy – komórki realizują powierzone im plany oraz zadania według określonych zasad i reguł
  • Współzawodnictwo – efekt centralnego zarządzania eliminuje możliwość współzawodnictwa pomiędzy poszczególnymi komórkami, a także tworzy napięcie, lub konflikty poprzez inną wizje organów zarządczych, a kadrami komórek zależnych.
  • Efektywność krótkoterminowa – w centralnie sterowanym przedsiębiorstwie mamy do czynienia z efektywnością krótkoterminową, poprzez nienakładanie się takich samych funkcji, powielania schematów działań.

 

Bibliografia:

  • Alonso R., Dessein W., Matouschek N. (2008), When does coordination require centralization?, The American economic review, 98(1)
  • Brooke, M. Z. (1984), Centralization and autonomy: A study in organization behaviour. Praeger Publishers
  • Hage, J., & Aiken, M. (1967), Relationship of centralization to other structural properties. Administrative Science Quarterly, 72-92
  • Kaźmierczyk J. (2014), Centralizacja działalności jako czynnik zmniejszający jej regionalny charakter (przykład banków w Polsce)
  • Kornai J. (2012), Perspectives on Transition and Institutions. Centralization and the capitalist market economy, Economics of Transition, Vol.20(4)
  • Robbins S., DeCenzo D. (2002), Podstawy zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Romanowska M. (2004), Leksykon zarządzania, Difin, Warszawa
  • Simon H. (1954), Centralization vs. decentralization in organizing the controller’s department: A research study and report (No. 4), Controllership Foundation
  • Webber R. (1996), Zasady zarządzania organizacjami. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996

 

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible