Celebrity Endorsement to strategia polegająca na wykorzystaniu wizerunku osoby popularnej do działań promocyjnych na szeroką skalę. Celebryci pełnią rolę Ambasadorów danej marki/ usługi czy konkretnego produktu. Ich zadanie polega na rozpowszechnianiu informacji, zachwalaniu produktów czy prowadzeniu kampanii reklamowych, konkursów.
Celebryci to osoby rozpoznawalne, należą do nich modele, aktorzy, influencerzy, dziennikarze, wokaliści, zespoły muzyczne, sportowy, ludzie związani ze sztuką. Mimo wysokich kosztów poniesionych przez firmy (ze względu na wynagrodzenie) to takie działania są bardzo efektywne.
Strategia takiego działania polega na tym, że dana twarz marki jest traktowana przez określona grupę społeczną jak guru. Jej fani interesują się jej życiem, stosowanymi produktami, chcą ją naśladować, wzorować się na jej życiu. Firmy wykorzystują wpływ, jaki celebryci mają na ludzi i zatrudniają idoli do swoich kampanii reklamowych.
Sposoby wykorzystywania Celebrity Endorsement
- Długotrwała współpraca z jednym idolem w kontekście określonego produktu czy usługi
- Przeprowadzenie wielu kampanii reklamowych, udział w wydarzeniach, reprezentowanie marki w mediach
- Jednorazowe wystąpienie
- Użycie głosu idola w bajce, grze komputerowej
- Udział w akcjach charytatywnych
- Jednorazowy post o produkcie/ usłudze
Korzyści wynikające ze stosowania strategii
- Wzrost świadomości marki wśród klientów
- Lepsze kojarzenie marki vs oferta produktowa
- Powstanie szumu medialnego wokół danej marki
- Znani celebryci pozwalają na wybicie się na rynku produktów i pozostawienie konkurencji w tyle
- Cechy gwiazd stają się poniekąd cechami produktów
- Dostęp do nowych rynków zbytu
- Dotarcie do nowych grup docelowych
Kryteria doboru reprezentanta marki
- Atrakcyjność wizualna
- Inspirujący tryb życia
- Zgranie idola z charakterem produktów
- Wiara idola w skuteczność usługi/ produktu
- Dopasowanie idola do odbiorców produktu/ usługi
- Zaangażowanie twarzy marki w przekazywaniu informacji o produkcie/ usłudze
Źle dobrany celebryta może przynieść marce więcej szkód niż pożytku. Firma chcąc stosować strategię Celebrity Endorsement powinna dokonać wnikliwej analizy, zastanowić się jakie cechy marki chce uwydatnić i odpowiednio wybrać gwiazdę.
Bibliografia
- Leslie L. (2011), Celebrity in the 21st Century: A Reference Handbook, ABC-CLIO
- Makumbura U. (2015), The Power of Celebrity Endorsements today, London School of Marketing