Cele jakości mogą dotyczyć działalności, usługi czy tez produktu i ich ciągłego doskonalenia. Cele powinny być mierzalne, realne i osiągalne przez co zapewnią prawidłowe funkcjonowanie systemu zarządzania jakością w przedsiębiorstwie.
Do najważniejszych celów doskonalenia jakości procesów i produktów zalicza się:
- osiągnięcie i utrzymywanie dobrej kondycji finansowej,
- zwiększenie kwalifikacji pracowników i kierownictwa.
- wzrost zadowolenia klientów,
- zwiększenie efektywności i skuteczności działań
Według normy ISO 9001:2015 cele jakości powinny:
- być zgodne z polityką jakości,
- być mierzalne,
- brać pod uwagę zastosowanie wymagania,
- być zgodne z oferowanym produktem lub usługą oraz starać się zwiększyć satysfakcję klientów,
- być monitorowane,
- być zakomunikowane,
- być uaktualniane na bieżąco.
Cele jakości w przedsiębiorstwie
Cele jakości w przedsiębiorstwie możemy podzielić na:
- Ilościowe (np. efekty działań marketingowych, wyniki osiągnięte ze sprzedaży)
- Jakościowe (np. poziom obsługi klienta i serwisu, wykwalifikowana kadra pracownicza).
Przed ustaleniem celów jakościowych dla danej organizacji należy wziąć pod uwagę takie aspekty jak:
- aktualne potrzeby przedsiębiorstwa,
- termin osiągnięcia wytyczonych celów,
- kto będzie sprawował kontrolę nad efektami,
- zapotrzebowanie na zasoby,
- ocena rezultatów.
Bibliografia
- Brajer-Marczak Renata (2015). Doskonalenie zarządzania jakością procesów i produktów w organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
- Griffin R.W. (2017), Podstawy zarządzania organizacją, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Gudanowska, A. E. (2010). Wprowadzenie do zarządzania jakością w przedsiębiorstwie produkcyjnym „Ekonomia i Zarządzanie”, 2(4)
- Hormol A. (2017), Zarządzanie i inżynieria jakości, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Kobylińska U. (2014). Ewolucja czy rewolucja? Zmiany w standardzie ISO 9001: 2015 „Ekonomia i Zarządzanie”, 6(1), 205-219
- Kosiorek, D. (2013). Jakość w teorii i praktyce zarządzania organizacjami „Zarządzanie i Finanse”, 1(1)
- Pacana A., Stadnicka D. (2017), Nowoczesne systemy zarządzania jakością zgodne z ISO 9001:2015, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów
- Salerno-Kochan M. (red.) (2016), Wybrane aspekty zarządzania jakością, Polskie Towarzystwo Towaroznawcze, Kraków