CEIDG – Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej jest to spis osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą. Aby legalnie prowadzić działalność gospodarczą każda osoba fizyczna musi niepłatnie dostarczyć wniosek o wpisanie do tejże Ewidencji. Poprawnie wypełniony wniosek pozwala na zarejestrowanie działalności. Jest on także dostępny w Biuletynie Informacji Publicznej.
Informacje o rejestrze są danymi ogólnodostępnymi.
Cele prowadzenia CEIDG
- Zdefiniowanie obszaru oraz daty modyfikacji wpisów dokonanych w rejestrze
- Nieodpłatne zapoznanie się z informacjami zawartymi w Centralnej Informacji Krajowego Rejestru Sądowego
- Zapewnienie informacji o podmiotach oraz osobach prowadzących działalność
- Umieszczenie w ewidencji osoby prowadzące działalność gospodarczą
Sposoby rejestracji
Złożenie podania o rejestracje działalności gospodarczej może się odbywać poprzez:
- Wysyłkę dokumentów pocztą
- Dostarczenie dokumentów w wersji papierowej do urzędu gminy
- Elektronicznie przy pomocy formularza
Czynności przy dokonywaniu wpisu, które należy wykonać:
- podać informacje, które wyznacza artykuł 25 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej
- zażądać akceptacji dokumentu, w którym określa się PIT
- poinformować o dokonaniu rozpoznania lub aktualizacji
- zażądać aby poinformowano o płaceniu składki
- przedsiębiorca musi dostarczyć dokument, w którym deklaruje, że nie zakazano mu wykonywać zawodu bądź prowadzić działalności gospodarczej, którą należy wpisywać do rejestru
Bibliografia:
- Domagała M. (2010). Aspekty prawne prowadzenia działalności gospodarczej, „Prawne i organizacyjne aspekty podejmowania działalności gospodarczej”, nr 1.
- Gnela B. (2016). Prawo handlowe dla ekonomistów, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Wójtowicz-Dawid A. (2009). Uczelnie wyższe jako przedsiębiorstwa, „Folia Pomeranae Universitatis Technologiae Stetinensis Oeconomica”, nr 270 (55).
- Żywicka A. (2012). Rejestry przedsiębiorców w polskim systemie prawnym, „Zeszyty naukowe WSEI seria: Administracja”, nr 2.