ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Cechy wiedzy

ITPossible 17 grudnia, 2023

Wiedza to fundament funkcjonowania społeczeństwa oraz jego organizacji. Wiedza to nic innego jak zbiór doświadczeń, przekonań, umiejętności oraz informacji, których celem jest rozwiązywania problemów, definiowanie i osiąganie celów.

Cechy wiedzy:

  • Wzrastająca wartość oraz postać dynamiczna – oznacza to, że wiedza ewoluuje, zmienia się, dzięki postępom technologicznym, naukowych czy różnorakim kontekstom np. kulturowemu. Zgłębianie oraz wykorzystanie wiedzy wpływa na wzrost jej wartości.
  • Posiada charakter jakościowy, nieformalny i nieformalny – charakter jakościowy wiedzy dotyczy konkretnych informacji i umiejętności ważnych dla danego celu oraz kontekstu.

Wiedza nieformalna – oparta jest na doświadczeniu, intuicji, preferencjach, przekonaniach oraz praktykach.

Wiedza formalna – oparta na badaniach, teoriach, zasadach, nauce.

  • Materializacja wiedzy i jej tworzenie – poprzez indywidualne lub zbiorowe doświadczenie, wymianę informacji czy refleksji np. w organizacjach. Wiedzę też można dotknąć poprzez umieszczenie jej na nośnikach, dokumentach.
  • Dezaktualizacja – wiedza ze względu na tempo rozwoju technologii, badań naukowych może szybko stać się przestarzała. Ważne jest stałe, ciągłe aktualizowanie wiedzy.
  • Interpretacja różnorodna – może być inaczej rozumiana przez różne osoby ze względu na kontekst, kulturę, doświadczeń, indywidualnych preferencji.
  • Zwrot zainwestowanego kapitału wiedzy – wiedza jest wykorzystywana w codziennych czynnościach, podczas podejmowania decyzji, rozwiązywaniu problemów
  • Brak przenoszenia wartościowej wiedzy – charakter wiedzy jest nieuchwytny dla innych grup społecznych niż ta, która tą wiedzą się posługuje np. wiedza danej organizacji będzie nieodpowiednia dla organizacji specjalizującej się w innej branży.
  • Pomiar warunków a pomiar samej wiedzy – warunki sprzyjające tworzeniu się wiedzy oparte są na innowacyjności obecnej w danej organizacji, kulturze przedsiębiorstwa, zarządzaniu czy dostępności do informacji
  • Symultaniczność wykorzystania wiedzy – wiedza może być wykorzystywana w tym samym czasie przez różne jednostki, co pozwala na jej szybką wymianę w czasie rzeczywistym, co wpływa na efektywność
  • Przynależność do społeczeństwa – wiedza krąży w społeczeństwie cały czas np. poprzez edukację, media społecznościowe, dialog międzyludzki
  • Trudność uchwycenia, skodyfikowania – wiedza może istnieć w umysłach jednostek, bez ich spisywania. Dlatego ważne jest jej spisywanie
  • Pomiar warunków a pomiar samej wiedzy – wiedzy nie można jasno odnaleźć oraz zlokalizować. Można mierzyć warunki, które sprzyjają jej tworzeniu np. zarządzanie wiedzą, dostępność materiałów, zasobów informacyjnych
  • Granice między tworzeniem a zastosowaniem – tworzenie wiedzy jest to proces dynamiczny.

Zastosowanie wiedzy:

  • Pomoc przy podejmowaniu decyzji
  • Poprawa efektywności poprzez doskonalenie procesów, metod
  • Innowacyjność poprzez tworzenie innowacyjnych rozwiązań
  • Społeczny rozwój, dzięki rozwojowi wiedzy z zakresu technologii, nauki, które wpływają na całe społeczeństwo
  • Kreowanie wartości dla klientów
  • Rozwój osobisty dzięki zdobywaniu wiedzy z nowych dziedzin

 

Korzyści z zastosowania wiedzy:

  • Utrzymywanie i kreowanie nowych przewag konkurencyjnych
  • Podejmowanie lepszych decyzji
  • Poprawa jakości usług czy produktów
  • Rozwój osobisty
  • Zwiększona efektywność procesów, praktyk

Ograniczenia wiedzy:

  • Trudności w pomiarze wiedzy
  • Dezaktualizacja wiedzy
  • Trudność w identyfikacji wartościowej wiedzy na inne organizacje

 

Bibliografia

  • Perechuda K. (red.), Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą, Difin, Warszawa 2008

 

 

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible