Istnieją czynniki ułatwiające rozwój przedsiębiorczości. Są to:
- Czynniki wewnętrzne – wiek, wartości, przekonania, płeć, cechy indywidualne
- Czynniki zewnętrzne – związane z otoczeniem, rozwojem społeczno – gospodarczym
- Czynniki psychospołeczne – klimat społeczny, umiejętności, predyspozycje, wykształcenie
- Czynniki ekonomiczne – dostęp do wiedzy, szkoleń, kursów
Bardzo ważny jest także rozwój osobisty zwłaszcza w dziedzinie efektywnego zarządzania czasem oraz wykorzystywania posiadanych zasobów. Istotna jest także umiejętność tworzenia planów, zadań, określanie celów, strategii oraz priorytetów działań, komunikowanie się pomiędzy pracownikami. W zarządzaniu firmą przydatne są także narzędzia, nowoczesne technologie, które optymalizują pracę.
Cechy dobrego przedsiębiorcy:
- Ambicja
- Dostrzeganie szans
- Inicjatywa
- Świadomość słabych i mocnych stron
- Odwaga
- Elastyczne podejście
- Umiejętność dostosowywania się
- Skłonność do ryzykowania (umiarkowanego)
- Szybkość działania
- Asertywność
- Określanie celów
- Otwartość na ludzi oraz to co przynosi los
- Komunikatywność
- Rozwijanie się
- Odpowiedzialność
- Pewność siebie
- Nastawienie na cel, zysk, sukces
- Analiza informacji
- Wyciąganie wniosków
- Dynamiczne działanie
- Podejmowanie nowych wyzwań
- Łatwość nawiązywania kontaktów
- Rozwinięte umiejętności przywódcze
- Chęć współzawodnictwa
- Uczenie się na błędach, porażkach
- Odporność na stres
- Opieranie decyzji na faktach a nie emocjach
Bibliografia:
- Klonowska-Matynia M., Palinkiewicz J. (2013), Przedsiębiorczość w teorii ekonomicznej, Zeszyty Naukowe Wydziału Nauk Ekonomicznych Politechniki Koszalińskiej, nr 17
- Postuła A., Glinka B., Pasieczny J. (red.) (2014), Oblicza przedsiębiorczości, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
- Wach K. (2015), Przedsiębiorczość jako czynnik rozwoju społeczno-gospodarczego: przegląd literatury, Przedsiębiorczość-Edukacja, 11