Wielu naukowców starało się zdefiniować cechy, jakimi powinien się charakteryzować dobry negocjator.
Cechy negocjatora według R. Dawsona:
- Cierpliwość w dążeniu do celu
- Odwaga do opracowania rozwiązań pasujących obu stronom
- Odwaga do zdobywania informacji
- Umiejętność słuchania o poznawania stanowiska drugiej strony
- Oddzielenie faktów od opinii
Negocjatorzy według R. Dawsona poosiadają także pewne predyspozycje:
- Brak silnej potrzeby bycia lubianym
- Brak obawy przed konfliktem w celu opracowania rozwiązań
- Posiadają duch współzawodnictwa, aby osiągnąć wszystkie założone przez siebie cele w negocjacjach
- Skłonność do życia w niepewności
L. Zbiegień-Maciąg określił kolejne cechy jakimi charakteryzuje się dobry negocjator:
- Asertywność – rozumiana jako stanowczość w egzekwowaniu oraz respektowaniu swoich praw
- Empatia – zdolność do wczuwania się w emocje innych
- Oddziaływanie na ludzi
- Wywoływanie dobrego wrażenia
- Poczucie wewnętrznej kontroli
Według M. McCormacka sprawny negocjator cechuje się poniższymi cechami:
- Uwielbia negocjować
- Radzi sobie z konfliktem
- Nie stara się być najmądrzejszy
- Radzi sobie w sytuacjach kryzysowych
- Nie przejmuje się opiniami innych na swój temat
- Nie pomija szczegółów
- Lubi rywalizację
- Stawianie śmiałych celów
- Posiada intuicję
- Posiada nienaganną reputację
Podsumowując dobry negocjator to taki, który:
- Przygotowuje się do negocjacji
- Oddziela problem od osób
- Jest zdecydowany i asertywny
- Przestrzega reguł gry
- Nie ocenia innych
- Zna kompetencje
- Posiada pozytywne nastawienie
- Zna słabe i mocny strony drugiej strony
- Jest asertywny
- Posiada predyspozycje psychiczne i fizyczne
- Jest odważny
- Umie porozumieć się z innymi
- Jest doskonałym obserwatorem i słuchaczem
- Zna siebie i swoje możliwości
- Jest pomysłowy i kreatywny
- Używa faktów
- Trzyma się tematu
- Umie zareagować na krytykę
Jednak czasem dobry negocjator nie unika błędów. Do najczęstszych zaliczyć można:
- Podejrzliwość
- Egocentryzm
- Tendencyjne wnioskowanie
- Opiera się na opiniach a nie na faktach
- Błędne określenia słowne
- Wyolbrzymione reakcje
- Zawężenie spojrzenia
Bibliografia
- Brdulak H., Brdulak J. (2000), Negocjacje handlowe, PWE, Warszawa
- Fowler A. (2001), Jak skutecznie negocjować, Petit, Warszawa
- Nęcki Z. (2003), Negocjacje w biznesie, Antykwa, Kraków
- Nierenberg G. (1994), Sztuka negocjacji jako metoda osiągania celu, Studio EMKA, Warszawa
- Rackham N., Carlisle J. (1978), The Effective Negotiator, Journal of European Industrial Training, nr 6, 7
- Rządca R., Wujec P. (1998), Negocjacje, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Ury W. (1995), Odchodząc od NIE. Negocjowanie od konfrontacji do kooperacji, PWE, Warszawa
- Wasilewska W. (2010), Efektywne negocjacje w biznesie, UWM, Olsztyn