CATI – Computer Assisted Telephone Interview jest to metoda zbierania danych ilościowych i opinii rynku podczas badania rynku.
CATI to oprogramowanie, którego celem wsparcie teleankietera podczas wywiadu telefonicznego. Narzędzie to umożliwia przeprowadzenie rozmowy telefonicznej, dzięki komputerowemu skryptowi, na którym są nanoszone odpowiedzi respondenta.
Oprogramowanie wykorzystywane podczas metody CATI kontroluje przeprowadzany wywiad na podstawie m.in. informacji o respondencie, jego odpowiedziach tak, aby w odpowiedni sposób dostosować kolejne pytania. Co istotne oprogramowanie posiada także zdolność do automatycznego odrzucania nielogicznych odpowiedzi udzielonych ankieterowi przez badaną osobę.
Korzystanie z tej metody ogranicza konieczność przeprowadzenia badania posługując się papierowymi kwestionariuszami. Podczas tej metody odpada także proces ręcznego projektowania baz danych oraz umieszczanie odpowiedzi respondentów na odpowiednich kwestionariuszach.
Charakterystyka badania w metodzie CATI
- Wywiady telefoniczne przeprowadzone na losowo dobranej próbie respondentów
- Teleankieterzy mogą mieć trudnościami technicznymi podczas badania
- Odpowiedni dobór ankiety (temat, czas trwania)
- Nie można zbudować zbyt dużej ilości pytań otwartych
- Utrudniona zmiana tematu rozmowy poprzez generowanie pytań przez system
- Eliminacja błędu w postaci czynnika ludzkiego (błędne przepisanie danych)
- Możliwość zakończenia rozmowy przez respondenta, kiedy będzie ona dla niego trudna (rozłączenie słuchawki)
Zalety CATI
- Otrzymanie wysokich wyników
- Łatwy dostęp do stworzonej bazy danych
- Zastosowanie ankiety do wielu branż
- System działa online
- Niewielki koszt realizacji badania
- Krótki czas na wykonanie badania
- Możliwość nagrywania wywiadów telefonicznych
- Nadzór nad jakością odpowiedzi
- Eliminacja papierowych wersji ankiet
- Gromadzenia danych ułatwione
- Korzystanie z wielopoziomowych pytań
- Pozycja na liście punktowanej
- Niewielki poziom błędów
- Łatwe rozpowszechnianie, dzięki dostępowi do technologii
Zastosowanie
- Stosowany w korporacjach oraz B2B ze względu na szybkość wykonania
- Możliwość stosowania w różnych branżach: marketing, HR, badanie rynku
- Możliwość prowadzenia rozmów na różne tematy: rodzicielskie, polityczne, nowych produktów
Bibliografia
- Jabłoński W. 2016, Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym (CATI). Działania ankieterskie w call centers, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego nr 1
- Jabłoński W. 2012, Ankieterzy CATI o swoim zadowoleniu z pracy, „Yadda”, nr 1
- Kaczmarczyk S., 2014, Klasyfikacja metod zbieraia danych ze źródeł pierwotnych w badaniach marketigowych, Uniwersytet Mikołaja Kopernika
- Sztabiński P. B. 1999,Wywiad telefoniczny ze wspomaganiem komputerowym: nowa technika badawcza, czy wywiad kwestionariuszowy przez telefon?, „Przegląd Socjologiczny”, nr 48(1)
- Sawiński Z. 1996, Sondaże telefoniczne, „Ask. Społeczeństwo − Badania − Metody, nr 1
- Tarka P. 2017, Specyfika i komplementarność badań ilościowych i jakościowych, Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu, nr 3(670)