Jest to branża produktów „szybkozbywalnych”, co oznacza, że są one szybko sprzedawane ze względu na swoją atrakcyjność i niską cenę dla konsumenta. Należą do nich artykuły pierwszej potrzeby, czyli napoje, żywność, kosmetyki czy środki czystości.
Dlatego tak istotne w tej branży jest budowanie trwałych relacji z klientem, aby podczas zakupów wybierali produkty określonej marki. FMCG charakteryzuje się dużą ilością znanych marek oraz producentów, których działania zachęcające do zakupu charakteryzują się określoną strategią a także dobrze prosperującą dystrybucją.
Gdzie można dokonywać zakupów z branży FMCG?
Produkty z tej branży są szeroko dostępne dla konsumentów. Nie ma problemów z ich dostępnością.
Można je kupować w:
- Marketach
- Supermarketach
- Sklepach osiedlowych
- Internecie
- Sklepach dyskontowych
- Platformach zakupowych
Strategia producentów działających w branży FMCG
- Stawianie na rozwój marki poprzez wprowadzanie nowych produktów do danej kategorii
- Zwracanie uwagi na proces wytworzenia produktu czy jest zgody ze zrównoważonym rozwojem
- Odpowiednia dystrybucja produktów, poszukiwanie nowych miejsc zbytu
- Zarządzanie łańcuchem dostaw
- Marketing budujący przyjemne skojarzenia z marką
- Budowanie relacji z klientami
- Tworzenie pozytywnych emocji nabywcy względem nabywanych dóbr
Przykłady producentów z sektora FMCG
- Philip Morris Polska S.A. (Marlboro, L&M)
- Procter & Gamble Polska Sp. z o.o (Ariel, Pampers, Head & Shoulders, Braun, Gilette i wiele innych)
- Nestlé Polska S.A. (Nescafé, Winiary, Nesquik, Gerber, BOBO FRUT)
Bibliografia
- Biernat J. (2018), Rynek wewnętrzny w 2017 r. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa
- Jasiński M. (2015), Metoda identyfikacji podejść do strategii, Nauki o zarządzaniu, nr 1(22)
- Kłosiewicz-Górecka U. (2013), Struktura handlu detalicznego w Polsce a preferowane przez konsumentów miejsca zakupu FMCG, Konsumpcja i rozwój, tom 5, nr 2