Jest techniką marketingową, która polega na kształtowaniu danej marki w świadomości nabywców. Marka jest pokazywana w pozytywnym świetle, zapewniającym przyjemne skojarzenia nabywców z danym produktem, czy jego identyfikację na tle pozostałych.
Samo budowanie marki to bardzo ważny element stanowiący o późniejszych zyskach firmy, dlatego też istotna jest szczera komunikacja z klientem o jego potrzebach, które mogą być zaspokojone przez ten produkt. Dane dobro powinno także zaskakiwać odbiorcę w pozytywny sposób.
Marka, która jest rozpoznawalna zapewnia także wyższy zysk ze sprzedaży, dodatkowo pozwala na wprowadzanie m.in. nowych wzorów, czy nowych produktów z danej kategorii
Pozycję marki można określić poprzez:
- Odróżnienie marki na tle konkurencji
- Przypisanie danemu produktowi cechy charakterystycznej dla danej kategorii
- Budowanie emocji u klientów związanych z tym produktem
Obecnie marki nie są kojarzone z luksusem, dostępnym tylko dla nielicznych. Często droższe produkty utożsamiają lepszą jakość, trwałość, innowacyjność, wywołują pozytywne emocje oraz częściowo wpływają na samoocenę.
Jakie marka pełni funkcje?
- Z punktu widzenia przedsiębiorców:
- Ukazuje jakość i odmienność produktu na tle konkurencji
- Wzmacnia pozycję przedsiębiorstwa na rynku
- Daje możliwość ustalania cen produktów
- Minimalizuje możliwość substytucji produktu
- Wpływa korzystnie na promocję marki
- Wpływa na konkurencję ograniczając jej zasięgi
- Z punktu widzenia klientów:
- Świadczy o gwarancji danego produktu
- Eliminuje ryzyko związane z zakupem
- Wpływa na samoocenę nabywcy oraz jego status społeczny
- Minimalizuje czas potrzebny na wybór danego produktu
- Identyfikuje pochodzenie produktu
- Przyspiesza poszukiwanie informacji na temat produktu
- Dostarcza serwis, gwarancję po zakupie
Czym jest reputacja marki?
Reputacja marki to jeden z elementów wizerunku marki, który przyczynia się do budowania renomy, prestiżu oraz lojalności klienta.
Renoma jest związana z marka pod względem:
- Wiarygodności
- Spójności
- Widoczności
- Rzetelności
Świadomość marki
Jest to pre3dyspozycja klienta do rozróżniania konkretnej marki na tle pozostałych. Świadomość marki jest związana z siłą, z jaką obecność i ślady marki w umyśle klienta powodują jego zdolność do rozpoznawania (identyfikowania) marki w różnych warunkach.
Można wyróżnić poziomy świadomości marki u klientów:
- Nieświadomość, że taka marka w ogóle istnieje
- Rozpoznawalność marki na tle konkurencji – informacja od klienta, że zna tą konkretną markę. Zna jej plusy, jakość, korzyści z niej płynące.
- Pamięć marki – klient umie przypomnieć sobie markę z danej kategorii produktów.
- Priorytet marki w przypadku zakupów – klient jest w stanie przypomnieć sobie daną markę na pierwszym miejscu z danej kategorii
Bibliografia
- Garbarski L. (2011). Marketing. Koncepcja skutecznych działań, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Grębosz M., Otto J. (2014), Ocena pozycji rynkowej marek podczas realizacji strategii co-brandingu „Acta Universitatis Lodziensis”, Vol. 4, Nr 305
- Kall J., Kłeczek R., Sagan A. (2013), Zarządzanie marką, Wolters Kluwer, Warszawa
- Rutkowski I. (2011), Strategie produktu: koncepcje i metody zarządzania ofertą produktową, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Urbanek G. (2002), Zarządzanie marką, PWE, Warszawa
- Zembik M. (2015), Brand image in social media: an outline of the research related issues, Polish Journal of Management Studies, Vol. 11