Business Process Reengineering to metoda polegająca na dokładnym gruntownym przekształceniu procesów przedsiębiorstwa, w celu poprawy jego funkcjonowania. Odbywa się to poprzez zmniejszenie nakładów oraz efektywniejsze wykorzystanie zasobów.
Metoda ta jest związana ze zmianami organizacyjnymi, dlatego też czynnik ludzki odgrywać w niej powinien odgrywać szczególną rolę (niestety często jest on pomijany). Celem BPR jest poprawa efektywności w najkrótszym możliwym czasie poprzez szybkie przeprojektowanie obecnych procesów, które zachodzą w organizacji. Istotne jest to, aby procesy wprowadzać po kolei a nie wszystkie naraz, aby poprawić ich jakość.
Obecnie przedsiębiorstwa, których celem jest rozwój ciągle udoskonalają procesy poprzez m.in. zmianę struktury organizacyjne na struktury procesowe. Ważne, aby zidentyfikować te procesy, które usprawnią pracę przedsiębiorstwa.
Toffler (2006) zaznacza, iż zastosowanie metodyki BPR pozwala przedsiębiorstwu zrobić wielki krok naprzód. Dzieje się to dlatego, ponieważ BPR determinuje zwiększanie efektywności a tym samym pozwala na zwiększenie przewagi konkurencyjnej.
Metoda BPR oczywiście wiąże się z pewnymi ryzykami – zaplanowanie wszystkich działań, zmiana mentalności pracowników, usprawnienie procesów, dodatkowo kadra zarządzająca chcąc rozpocząć „wszystko od nowa” powinna zapomnieć o dotychczasowej wiedzy w dziedzinie zarządzania, a tym samym o „przestarzałych” metodach i koncepcjach.
Firmy, które wdrażają BPR
- Firmy mające poważne kłopoty (zdesperowane)
- duże koszty
- Firmy nie borykające się jeszcze z trudnościami, ale nimi zagrożone
- nowi konkurenci
- zmiany w branżach
- Firmy będące w rozkwicie
- zarządy ambitne i agresywne
Kiedy stosowany jest Business Process Reengineering
- skoncentrowanie się na przyszłości
- wykorzystanie możliwości informatycznych do poprawy aktualnego stanu
- procesy usprawniane ze względu na potrzeby klienta
- komunikacja w zespole na najwyższym poziomie
- zespół wykwalifikowany, który chce się rozwijać
- ogólna znajomość BPR
- innowacyjne myślenie
- analiza obecnej sytuacji
- koncentracja na głównych celach przedsiębiorstwa
Fazy wdrażania BPR
- Wybór procesu do BPR
- Zdefiniowanie celu
- Rozwój wizji i celów przyszłych procesów
- Zdefiniowanie czynnika początkowego, stanowiącego początek transformacji
- Zastosowanie jednej metody projektowania potencjalnych rozwiązań
- Pilotowe rozwiązanie i w oparciu o jego wyniki przyjęcie poprawionej wersji projektu
- Przeprowadzenie analizy kosztów/korzyści
- Wdrożenie rozwiązania mającego nastąpić w przyszłości
- Zmierzenie rezultatów
Zalety wprowadzenia BRW
- Optymalizacja czasu trwania procesów
- Elastyczność wprowadzonych metod
- Zwiększenie renomy przedsiębiorstwa na rynku
- Holistyczne myślenie
- Poprawa wydajności
- Synergia wprowadzonych rozwiązań
- Wysokie korzyści wprowadzenia rozwiązań
- Nadanie potrzebom klienta najwyższego priorytetu
Wady wprowadzenia BRW
- Autorytarny styl kierowania
- Zaniedbywanie np. promocji, dystrybucji, na rzecz procesów produkcyjnych
- Brak komunikacji zmian w firmie
- Nieodpowiednio wykształcona kadra pracownicza
- Skoncentrowanie na redukcji kosztów
- Gwałtowna zmiana przebiegu procesów i struktur w organizacji
- Niedocenianie wiedzy poszczególnych pracowników
- Wysokie koszty wprowadzenia modernizacji
- Zwiększone koszty zatrudnienia specjalistów
- Utrudniona implementacja
Bibliografia
- Brilman J., (2002) Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kisielnicki, J. (2004) Zarządzanie organizacją – Warszawa: WSHiP
- Manganelli R.L., Klein M. M., (1998) Reengineering, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Martyniak Z., (2002) Nowe metody i koncepcje zarządzania, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków
- Myszak J.M., (2011) Business process reengineering (BPR): Przyszłość czy przeszłość biznesu? Management theory and studies for rural business and infrastructure development., Szczecin
- Toffler A. (2006), Trzecia fala, Wydawnictwo KURPISZ S. A., Poznań
- Zimniewicz K., (1991) Współczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa