BIMBO (Buy-In Management Buy–Out) jest rodzajem wykupu lewarowanego (LBO), zwanego inaczej wykupem kredytowanym lub wykupem wspomaganym dźwignią finansową. BIMBO łączący w sobie zarówno cechy management buy-out oraz management buy-in.
- Management buy-out – zachodzi wtedy gdy obecny zarząd firmy przejmuje większość udziałów istniejącej firmy
- Management buy-in – odbywa się w momencie kiedy firma nabywana jest przez managerów spoza spółki.
W związku z powyższym, w przypadku BIMBO firma jest nabywana przez grupę osób wchodzących w skład zarządu jak i osoby pochodzące z zewnątrz.
Cechy BIMBO
Główną cechą BIMBO jest zarządzanie polegające na wzbogaceniu nowych członków zarządu o doświadczenie osób obecnie pracujących w firmie (managerowie). System ten pozwala na kontynuowaniu procesu zarzadzania w przedsiębiorstwie. Jest także mniej ryzykowny, ze względu na sprawniejsze przekazywanie związane ze znajomością hierarchii, specyfiki oraz trybu funkcjonowania przedsiębiorstwa przez obecnych pracowników.
Cele BIMBO
Termin Buy-In Management Buy-Out pochodzi z Europy i określa taki rodzaj wykupu kredytowanego, w którym nowy zarząd z zewnątrz łączy się z zarządem wewnętrznym, celem odświeżenia kierunku rozwoju firmy, a także usprawnienia jej funkcjonowania.
Założenia BIMBO
- Zbudowanie dobrych relacji pomiędzy nowymi i obecnymi liderami
- Innowacyjność proponowana przez nowe osoby
- Ograniczanie ewentualnych konfliktów pomiędzy pracownikami
- Poprawa jakości produktów czy usług danego przedsiębiorstwa
- Skuteczniejsze funkcjonowanie firmy
Jakie motywacje towarzyszą wykupowi?
- Prywatyzacja – czyli sprzedaż przedsiębiorstwa państwowego podmiotom prywatnym. Takie działanie ma na celu maksymalizację zysków.
- Wydzielenie (spin – off) – polega na wydzieleniu części holdingu i przekształcenie jej w niezależna organizację. Celem tego działania jest pozbycie się ryzyka finansowego oraz zachowanie płynności finansowej.
- Zmiana sytuacji przedsiębiorstwa – objawia się na dokapitalizowaniu organizacji za pomocą restrukturyzacji. Kapitał jest zdobywany poprzez sprzedaż jednostek biznesowych np. kierownictwu.
- Sukcesja – polega na przejęciu firmy przez osobę z rodziny, aby ograniczyć sprzedaż firmy konkurencji
Bibliografia
- Arnold G. (2019), Corporate Financial Management. 6th edition, Wydawnictwo Pearson Education, Londyn
- Garofalo W. (2001), Buy-In and Buy-Out Requirements Present Unusual and Difficult Issues for Cost Sharing Agreements, „Intertax”, vol. 29
- Hayes A. (2021), Buy-In Management Buyout (BIMBO), „Investopedia”
- Pike R. (red.) (2003), Corporate Finance and Investment. Decision and Strategies. 4th edition., Wydawnictwo Pearson Education, Londyn
- Ulrich N. (2007), Buyout Basics, „Grundlagen von Buyouts”, Seminar Paper
- Watson D. (red.) (2007), Corporate Finance. Principles &Practice. 2nd edition, Wydawnictwo Pearson Education, Londyn