ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Audyt wewnętrzny

ITPossible 13 sierpnia, 2023

Audyt wewnętrzny jest niezależną działalnością weryfikującą oraz doradczą, która ma na celu poprawę działań operacyjnych w organizacji poprzez systematyczne i metodyczne doskonalenie procesów zarządzania ryzykiem, kontrolą oraz zarządzaniem w firmie.

Nowoczesny audyt miał swoje początki w XX wieku. Obecnie największą międzynarodową organizacją zrzeszającą audytorów wewnętrznych jest The Institute of Internal Auditors (powstały w 1941 roku).

Elementy audytu wewnętrznego:

  • Metodyczne podejście
  • Obiektywizm oraz niezależność podczas weryfikacji procesów
  • Ocena i doskonalenie skuteczności obowiązujących w firmie procesów (zarządzanie ryzykiem, kontrolą, zarządzanie organizacją
  • Pomoc organizacji w osiąganiu celów
  • Niezależność w doradzaniu i procesach

 

Etapy audytu wewnętrznego:

  • Inicjowanie audytu
    • Określenie celów
    • Ustalenie audytora wiodącego oraz zespół audytujący
    • Kontaktowanie się z audytowanymi osobami
  • Przegląd dokumentów
    • Sprawdzenie dokumentacji oraz określenie ich adekwatności do kryteriów autytu
  • Przygotowanie działań audytowych
    • Opracowanie planu audytu
    • Przydzielenie zadań zespołowi, który dokonuje audytu
  • Audyt właściwy
    • Organizacja spotkania otwierającego
    • Komunikacja
    • Weryfikowanie i zbieranie informacji
    • Opracowanie wniosków z audytu
    • Organizacja spotkania zamykającego
  • Przygotowanie raportu z audytu
  • Zakończenie audytu
  • Przeprowadzenie działań poaudytowych

 

Zadania audytu wewnętrznego

  • Koordynowanie działań służących do osiągania celów przez organizację. Takie działanie jest możliwa, dzięki posiadanym przez organizację zasobów. Cele w organizacji musza być: mierzalne, odpowiednie, realne, ograniczone w czasie oraz jasno określone.
    • Rodzaje celów:
      • Strategiczne – zawarte w misji organizacji. Charakteryzują się wysoką szczegółowością, oraz osadzeniem w ramach czasowych.
      • Operacyjne – określają efektywność działania organizacji.
      • Sprawozdawczości – ukazują poziom skuteczności i rzetelności
      • Zgodności – przestrzeganie obowiązujących zasad w firmie
    • Ocena oraz doskonalenie skuteczności procesów tj. zarządzania organizacją, zarządzania kontrolą, zarządzania ryzykiem
    • Działalność doradcza polegająca na niezależnej weryfikacji, której działania mają przełożenie na usprawnienie operacyjne w organizacji
    • Systematyczne podejście oraz metodyczne podejście do usprawnienia funkcjonowania w organizacji poprzez:
      • Planowanie badań
      • Informowanie o wnioskach z badań
      • Wykonanie badań

 

Rodzaje audytu:

  • Informacyjny – polega na badaniu systemów bezpieczeństwa ich zgodności z przyjętymi regulacjami prawnymi oraz sposobie ich działania w firmie
  • Operacyjny – oparty na badaniu skuteczności oraz autentyczności funkcjonowania systemów kontroli zarządczej.
  • Finansowy – weryfikuje autentyczność sprawozdania finansowego oraz przedstawionego budżetu przez firmę. Kontroli podlegają zasady rachunkowości oraz zapisy w księgach rachunkowych

 

Różnice pomiędzy audytem wewnętrznym a kontrolą

Audyt wewnętrzny Kontrola
Skupiony jest na zdefiniowaniu przyczyny powstania niekorzystnego zjawiska Jej celem jest reakcja na symptomy występowania niepożądanego zjawiska
Może działać prewencyjnie poprzez wskazanie występowania przypuszczalnego ryzyka Działa po fakcie
Jego działania oparte są na podstawie przyjętych standardów zawodowych, a w sektorze publicznym na podstawie przepisów prawa Jej działania oparte są na podstawie wewnętrznie przyjętych uregulowań
Autonomiczny Posiada zakres upoważnienia- osoba dająca zlecenie wyznacza zakres działania
Ukierunkowany na poprawienie skuteczności działań w przedsiębiorstwie Ukierunkowana na znalezienie winnego występowania nieprawidłowości

 

Bibliografia:

  • Ampuła D. 2014,Kontrola i audyt wewnętrzny w jednostce organizacyjnej., Wojskowy Instytut Techniczny Uzbrojenia, Zeszyt 132 nr 4/2014, s. 20-21.
  • Ciak J., Voss G. 2017,Rola audytu wewnętrznego w sektorze publicznym i prywatnym- wyniki badań w zakresie problemów. Wdrażania i korzyści z wykorzystania audytu wewnętrznego., Wyższa Szkoła Bankowa w Toruniu, Uniwersytet Technologiczno- Przyrodniczy w Bydgoszczy, s. 237-238.
  • Czerwiński K., Audyt wewnętrzny, wyd. drugie rozszerzone, InfoAudit, Warszawa 2005.
  • Herdan A” Stuss M., Krasodomska J., Audyt wewnętrzny jako narzędzie wspomagające efektywny nadzór korporacyjny w spółkach akcyjnych, Kraków 2009, s. 57-58.
  • Knedler K., Audyt wewnętrzny w praktyce: audyt operacyjny i finansowy, Polska Akademia Rachunkowości, Łódź 2007.
  • Łagodzki P. 2011,Audyt wewnętrzny. Wybrane zagadnienia., Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, NR 625, s. 388-392.
  • Reding K. F., Internal Auditing: Assurance and Consulting Services, 2nd Edition, The Institute Of Internal Auditors Research Foundation, 2009.

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible