ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Operacjonalizacja

ITPossible 12 maja, 2024

Operacjonalizacja jest to proces polegający na przekształcaniu abstrakcyjnych pojęć czy też konstrukcji na mierzalne wskaźniki. Jest to bardzo istotny krok w badaniach naukowych oraz zarządzaniu jakością umożliwiający pomiar zmiennych do oceny i analizy.

W badaniach naukowych operacjonalizacja pozwala na zrozumienie zjawisk społecznych, pomiarów poziomów konkretnych wskaźników, czy też opracowania skal porównawczych.

W zarządzaniu jakością operacjonalizacja służy do stworzenia odpowiednich wskaźników kontroli jakości czy określenia wymagań jakościowych.

Operacjonalizacja składa się z kilku elementów:

  • Obserwowany przedmiot lub klasa przedmiotów – jest to przedmiot, który ma być obiektem obserwacji
  • Środowisko obserwacji – warunki w jakich jest przeprowadzana obserwacja
  • Operacje – wykonywane czynności w celu przeprowadzenia obserwacji w danym środowisku to czynności
  • Przyrządy i standardy pomiarowe – wspomagające przeprowadzone operacje
  • Obserwacje – lista konkretnych pomiarów i obserwacji danego przedmiotu

Definicja operacyjna w zarządzaniu jakością

Stosowana jest w celu wyeliminowania niejednoznaczności i osiągnięcia logicznych i istotnych rezultatów. Używana jest do określenia sposobu pomiaru poziomu jakości produktu lub usługi czy też pomiaru zadowolenia klienta lub efektywności procesów w przedsiębiorstwie. Pozwalając na jednoznaczne i precyzyjne określenie działań, które należy podjąć w celu osiągnięcia porozumienia i poprawy jakości.

 

Ważne jest, aby definicje operacyjne były jasne, zrozumiałe i dostępne dla wszystkich zainteresowanych stron. Powinny one być oparte na rzetelnych danych i badaniach, aby zapewnić wiarygodność i obiektywność procesu zarządzania jakością.

 

Niezrozumienie lub niepoprawne zdefiniowanie badanych zmiennych może wprowadzić zakłócenia do procesu badawczego i prowadzić do błędnych wniosków. Na przykład, jeśli badacze nie precyzują jasno, jak mierzą określone zjawisko, istnieje ryzyko, że wyniki będą nieodpowiednie lub nieprawidłowe. W przypadku badania związku między zmiennymi, nieprawidłowe zdefiniowanie tych zmiennych może prowadzić do fałszywych wniosków dotyczących korelacji lub przyczynowości.

 

Błędy i ograniczenia związane z definicjami operacyjnymi

  • Błędy pomiarowe
  • Błędy logistyczne
  • Niedokładność narzędzi pomiarowych
  • Błędy ludzkie
  • Subiektywne interpretowanie wyników
  • Niejednoznaczne definicje w różnych krajach
  • Różnorodne konteksty społeczne, kulturowe
  • Brak świadomości badaczy związanych z ograniczeniami definicjami operacyjnymi

 

Bibliografia

Ackoff R. (1969), Decyzje optymalne w badaniach stosowanych, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa

Łuczak J., Matuszak-Flejszman A. (2007), Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy, Quality Progress, Poznań

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.Zgoda