Zarządzanie może być charakteryzowane przy pomocy pięciu aspektów, do których należą aspekty instrumentalny, funkcjonalny, podmiotowy, celowościowy, strukturalny.
Aspekt funkcjonalny
Dotyczy funkcjonowania systemu zarządzania strategicznego, w skład którego wchodzą:
- Styl zarządzania
- Zasady zarządzania
- Funkcje zarzadzania
- Formy organizacyjne procesu zarządzania
Aspekt strukturalny
Opiera się na strukturze w organizacji: kierownictwie, komórkach wchodzących w skład przedsiębiorstwa, doradcach, ekspertach. Opiera się na:
- Organizacji systemów planowania
- Organizacji systemów decyzyjnych
- Konfiguracji struktury organizacyjnej
- Organizacji systemu kontroli
Aspekt celowościowy
Dotyczy on działalności sformalizowanej w kontekście misji i wizji całego przedsiębiorstwa oraz jego działalności globalnej
- Warunki współdziałania
- Klasyfikacja celów przedsiębiorstwa
Aspekt instrumentalny
Odnosi się do narzędzi przygotowawczych wykorzystywanych w projektowaniu i wdrażaniu strategii zarządzania w firmie. Można w nim wyróżnić:
- Negocjacje
- Instrumenty prawne
- Rachunki menadżerskie
- Metody zarządzania
- Instrumenty finansowe
Aspekt podmiotowy
To zespoły doradcze, kierownictwo, pracownicy, którzy wykonują strategię zarządzania w firmie. W ich skład wchodzą:
- Role kierownicze
- System oceny efektywności zarzadzania
- Typy instytucji zarzadzania
- Systemu oceny efektywności zarządzania
- Tryb powoływania i odwoływania instytucji decyzyjnych
Bibliografia:
- Stabryła A., Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa – Kraków 2000
- Kaplan, R. S., & Norton, D. P. (1996). Using the balanced scorecard as a strategic management system.