Analiza procesów biznesowych polega na zarządzaniu procesami biznesowymi w danym przedsiębiorstwie. Pozwala na przeanalizowanie obecnych procesów, czy spełniają one swoje cele, czy są jakieś elementy wewnątrz czy na zewnątrz organizacji, które utrudniają ich prawidłowy przebieg.
Metoda ta pozwala na analizę poszczególnych procesów czy też serii powiązanych ze sobą zadań od początku ich zaistnienia do ich końca posiłkując się różnymi narzędziami monitorującymi produktywność, wydajność, efektywność.
Może być wykorzystywana w różnych obszarach m.in. organizacji pracy, ustalaniu obowiązków i ról w przedsiębiorstwie, czy identyfikowanie szans na rozwój.
Etapy analizy procesów biznesowych:
- Identyfikacja procesu
- Zbieranie informacji
- Analiza obecnego stanu (Analiza As – Is)
- Opracowanie czy udoskonalenie procesu (Plan To- Be)
- Wskazanie zasobów, zdefiniowanie harmonogramu wdrożenia
- Wdrożenie
- Obserwacja
Wykorzystywanie analizy procesów:
- Organizacja pracy
- Definiowanie mierników osiągnięć
- Ustalanie ról i obowiązków
- We wdrażaniu nowych pracowników
- Doskonalenie procesów
- Doskonalenie stanowisk
Analiza a doskonalenie procesów
Aby dana firma mogła skutecznie oraz efektywnie działać należy przeprowadzać systematyczna analizę obecnych procesów aby wprowadzać usprawnienia, które spowodują, że proces będzie realizowany jeszcze lepiej.
Podczas analizy zwraca się uwagę przede wszystkim na:
- Skuteczny przepływ informacji
- Realizację wyznaczonych ról i obowiązków
- Ocenę efektywności realizacji celu
- Ocenę zadowolenia klienta wewnętrznego
- Ocenę wykorzystania efektywności, środków i zasobów
- Ocenę kosztów
- Ocenę i możliwości przeprowadzania zmian
- Poziom przystosowania się personelu do wprowadzanych zmian
Techniki stosowane w analizie procesów
- Analiza luk
- Badanie doświadczenia
- Analiza przyczyny głównej
- Analiza wartości dodanej
- Obserwacja
Bibliografia
- Kowalczyk J. (2009), Zarządzanie organizacją turystyczną, CeDeWu, Warszawa (s. 40-43, 60)
- Langley A. (2007), Process thinking in strategic organization. Strategic Organization
- Miller P.(2011), Systemowe zarządzanie jakością., Difin, Warszawa
- Palepu K. G., Healy P. M. (2007), Business Analysis and Valuation, Cengage Learning EMEA
- Romanowska M., Trocki M. (2004), Podejście procesowe w zarządzaniu, Szkoła Głowna Handlowa, Warszawa (s. 89)
- Skrzypek E. (2010), Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie. Identyfikowanie, pomiar, usprawnianie, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków (s. 60-70)