Analiza konkurencji – to działanie polegające na pozyskaniu informacji o podmiotach konkurujących na rynku z daną firmą w celu uzyskania i zrozumienia jaką strategię stosują inne przedsiębiorstwa. Dane te dotyczą m.in. poziomu rozwoju firm, zasad funkcjonowania, liczebności konkurencji, zasobów, strategii. Analizie są także poddawane działania marketingowe – co się sprawdziło, a z czego należałoby zrezygnować.
Analizując konkurencję na danym rynku zwraca się uwagę przede wszystkim na:
- Rodzaj konkurujących przedsiębiorstw
- Płaszczyzny konkurencji
- Rozmiar konkurencji
- Natężenie konkurencji
- Formę konkurencji
Informacje, które należy pozyskać o konkurujących firmach:
- Położenie przedsiębiorstw
- Potencjał przedsiębiorstw
- Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań
- Rosnące przychody finansowe
- Przewagi firm
- Słabości firm
- Perspektywa rozwoju
- Ekspansja na inne rynki
- Monitorowanie działań
- Taktyka innych przedsiębiorstw w stosunku do naszego przedsiębiorstwa
- Prognozowanie działań
- Wiedza firmy na temat funkcjonowania rynku
Trudność rozpoznania czy dany konkurent jest w stanie efektywnie z nami rywalizować jest mniejsza, gdy:
- konkurencja jest mało zróżnicowana
- elementy zwiększające jego konkurencyjność występują w różnym stopniu –
- zrezygnować z konkurowania
- użycie marketingu-mix
- zniesienie konkurencji może przyczynić się do większej ilości korzyści
- wykluczenie potencjału rywali na rynku
- pozbywanie się rynkowych rywali oraz stwarzanie warunków utrudniających innym przedsiębiorstwom rozpoczęcie działalności na danym rynku
- kooperowanie z firmami, które funkcjonują oprócz danego rywala na rynku
- spajanie przedsięwzięć swojej firmy z przedsięwzięciami rynkowych rywali, w wyniku czego w ramach danego segmentu tworzy się jedna firma
- podjąć rywalizację z innymi przedsiębiorstwami
- zyskanie przychylności klientów
- oferowanie konkurencyjnych ofert
- etap manipulowania zdolnością przedsiębiorstwa do konkurowania – wyraża się w działaniach mających na celu zredukowanie oczekiwań otoczenia wobec zdolności firmy do konkurowania bądź wzmocnienie zdolności firmy do konkurowania
- etap posługiwania się narzędziami do rywalizowania na rynku (zmodyfikowane możliwości konkurencyjne
Metody Analizy konkurencji
- Analiza SWOT – określenie mocnych, słabych, szans oraz zagrożeń dla przedsiębiorstwa. Analiza ta pomaga przedsiębiorstwu zdefiniować swoją pozycję na rynku i przewidzieć możliwe działania konkurencji.
- Analiza porównawcza – porównanie produktów i usług konkurencji z produktami i usługami danego przedsiębiorstwa. Analiza ta pomaga określić, w jakich obszarach przedsiębiorstwo jest lepsze od konkurencji oraz w jakich ma szanse poprawić swoją ofertę.
- Analiza otoczenia rynkowego – identyfikowanie czynników zewnętrznych (takich jak konsumenci, konkurenci, dostawcy, regulacje rządowe) wpływających na rynek. Analiza ta pomaga przedsiębiorstwu lepiej zrozumieć otoczenie rynkowe i przygotować się na jego zmiany.
Zalety Analizy konkurencji
- Zrozumienie rynku konkurencji
- Zrozumienie strategii konkurencji
- Identyfikacja mocnych, słabych stron przedsiębiorstwa w odniesieniu do konkurencji
- Określenie szans i zagrożeń na rynku w odniesieniu do konkurencji
Ograniczenia i słabe strony Analizy konkurencji
- Trudno dostępne informacje o konkurencji
- Czasochłonność i kosztowność analizy konkurencji
- Nieprzewidywalność rynku
- Ograniczony termin ważności informacji z rynku
- Subiektywność informacji otrzymanych z rynku
.
Bibliografia
- Ignatiuk S. (2011), Konkurencyjność przedsiębiorstw z sektora MSP na rynku polskim, Economy and Management, nr 3
- Kaznowski D. (2008), Nowy marketing, VFP Communications, Warszawa
- Pilarczyk B., Mruk H. (red.) (2006), Kompendium wiedzy o marketingu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Wrzosek W. (red.) (2012), Strategie marketingowe, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa