Analiza Du Ponta (Piramida Du Ponta) jest to metoda służąca do badania rentowności kapitałów własnych. W tej metodzie analizowany jest bezpośredni wpływ czynników na jej zmianę. Przedstawione są cząstkowe składniki tworzące ostatecznie rentowność kapitału własnego.
W metodzie tej wyróżnia się czynniki:
- Rentowność sprzedaży (zysk netto)
- Struktura kapitału (mnożnik kapitałów)
- Obrotowość aktywów
Historia
Analiza ta została użyta po raz pierwszy w 1919 roku przez Donaldsona Browna, pracownika Du Pont de Nemours and Co. Twórca tej analizy miał za zadanie doprowadzenie do poprawy finansów Generals Motors po zakupionie części jej akcji przez Du Pont
Charakterystyka metody Du Ponta
Polega ona na analizie zależności pomiędzy marżą zysku netto, rotacją aktywóe i stopniem zadłużenia a stopą zysku własnego kapitału.
Możliwe jest to, dzięki controllingowi finansowemu realizowanemu poprzez wskaźniki:
- stopa zwrotu z kapitału własnego (Return on Equity – ROE) – najważniejszy wskaźnik. Otrzymuje się poprzez pomnożenie stopy zwrotu z aktywów ogółem (ROA – Return on Assets) przez mnożnik kapitału własnego,
- stopa zwrotu z aktywów (Return on Assets – ROA),
- rentowność netto (Net Profit Margin)
Dzięki nim jest możliwe dokonywanie porównania przedsiębiorstwa niezależnie od prowadzonej działalności, służących do podejmowania decyzji strategicznych (dotyczących .m.in produkcji, inwestycji, usług, alokacji kapitału).
Czynniki mające bezpośredni wpływ na ROE:
- obrotowość aktywów
- aktywa
- przychody
- struktura kapitału
- aktywa
- kapitał własny
- rentowność sprzedaży
- zysk netto
- przychody
Zasady ROE:
Efektywność wykorzystania aktywów, wyrażona rotacja aktywów ogółem – stosunek przychodów ze sprzedaży do wielkości aktywów – obrazuje ile sprzedaży generowane jest z każdej jednostki pieniężnej aktywów.
Efektywność operacyjna wyrażona w postaci marży zysków – im wyższa marża, tym większa część przychodów ze sprzedaży pozostaje w przedsiębiorstwie w postaci zysku
Celem zyskowności przedsiębiorstwa jest ukazanie zastosowania ROE w:
- porównaniu inwestycji
- zrozumieniu wykorzystywania kapitału w firmie
- wykrywaniu i eliminowaniu negatywnych zmian w strukturze ROA
- porównywaniu osiągania zwrotów z aktywów wśród innych firm w danej branży
- przedstawienie wpływu pracowników na wyniki osiągane przez firmę
Współczynnik ROE najbardziej interesuje akcjonariuszy, gdyż wyraża oprocentowanie kapitału wniesionego przez nich. Jest on miernikiem efektywności wykorzystania kapitału ulokowanego w danym przedsiębiorstwie.
Bibliografia:
Bieniasz A. Czerwińska–Kayzer D. Gołaś Z. (2008) Analiza rentowności przedsiębiorstwa z wykorzystaniem metory różnicowania, Journal of Agribusiness and Rural Development, 3(9)
Ciset W. Norkiewicz J. (2002). Analiza ekonomiczno-finansowa przedsiębiorstwa, Zamość
Czekaj J. Dresler Z. (2005). Zarządzanie finansami przedsiębiorstw. Podstawy Teorii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Janik W. (2011). Zarządzanie finansowe w przedsiębiorstwie, Politechnika Lubelska, Lublin
Kątnik J. (2011). Analiza i ocena wskaźników pomiaru rentowności przedsiębiorstwa jako instrument jego rozwoju, Zeszyty naukowe nr 863, Kraków
Koźmiński A.K. Piotrowski W. (1996). Zarządzanie: teoria i praktyka, Warszawa
Sokołowska E. (2012). Rentowność kapitału własnego przedsiębiorstw niefinansowych przy wykorzystaniu piramidy du Ponta, „Kwartalnik Nauk o Przedsiębiorstwie”, nr 4