Celem analizy strategicznej typu ASTRA jest badanie dwóch problemów związanych z działalnością przedsiębiorstwa. Pierwszym z nich jest diagnoza przyjętej strategii działania oraz analiza sytuacji wewnątrz oraz na zewnątrz firmy. Drugi dotyczy możliwych modyfikacji przyjętej strategii, odrzuceniu obecnego stanu lub wprowadzenia nowej strategii.
Analiza ASTRA stosowana jest przez naczelne kierownictwo organizacji w celu jak najlepszego określenia zachowania przedsiębiorstwa w zmiennym otoczeniu biznesowym.
Etapy Analizy ASTRA
- Ocena obecnej strategii zarządzania – dokonywana jest analiza stanu obecnego. Na jej podstawie zostają wprowadzone korekty do obecnej strategii lub zostanie wprowadzona nowa strategia. Jednym z elementów tej fazy powinno być badanie potrzeb, które powinny znajdować się w stworzonej misji danej firmy. Dzięki temu badaniu możliwe jest zbadanie związków między firmą a otoczeniem (wewnętrznym i zewnętrznym). Pozwala to na zbadanie relacji miedzy przedsiębiorstwem a instytucjami prawnymi, ubezpieczeniowymi, społecznymi. Kolejnym ważnym elementem tej fazy jest badanie opłacalności obecnej strategii zarzadzania (wypłacalność, rentowność, płynność finansowa)
- Analiza otoczenia – przyczynia się do analizowania mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa w kontekście otoczenia zewnętrznego. Często analiza ta wykonywana jest przy pomocy analizy SWOT (bazującej na udziale w rynku, zysku, rentowności, przychodów ze sprzedaży, wskaźniku udziału w eksporcie oraz produkcji krajowej)
- Badanie przedsiębiorstwa – organizowany jest poprzez analizę zalet i wad przedsiębiorstwa. Celem tej fazy jest znalezienie rozwiązań, które wyeliminują zdefiniowane nieprawidłowości związane z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. Na początku należy stosować takie rozwiązania, które wiążą się z jak najmniejszymi nakładami finansowymi.
- Projektowanie nowej strategii – realizowany poprzez badania diagnostyczne polegające na zebraniu informacji z poprzednich etapów, na podstawie których jest opracowywana nowa strategia.
Bibliografia
- Stabryła, Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce firmy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.