Czym jest analiza make or buy?
Analiza make or buy ( zrób lub kup) jest to analiza służąca do oceny kosztów i ewentualnych ryzyk związanych z produkcją lub usługami w ramach danego przedsiębiorstwa. Należy w niej zestawić koszty z wydatkami, jakie zostałyby poniesione w przypadku zakupu tychże produktów od dostawców.
Gwałtowne zmiany zachodzące w gospodarce, poszerzanie rynków sprzedaży i zakupów, łatwe i swobodne podejmowanie decyzji pry jednoczesnej zwiększającej się konkurencji wymagają ciągłej analizy zastanej w firmie sytuacji. W zakładach produkcyjnych punkt ciężkości został skierowany z obszaru związanego z zabezpieczeniem ciągłości produkcji na inne tory. Obecnie dyskusja dotyczy tego co należy w przedsiębiorstwie produkować, a co należy kupić z zewnątrz.
Podejmowanie tak istotnych decyzji przyczynia się do rozszerzania udziału w rynku
Składowe analizy make or buy
W tej analizie przede wszystkim należy skupić się na aspekcie finansowym. Kolejnymi elementami, które należy wziąć pod uwagę podczas analizy to:
- Systemy jakości
- Proces produkcji
- Wielkość fabryki i jej lokalizacja
- Kontrola produkcji
- Wprowadzenie nowego produktu
- Pomiar wydajności
- Zasoby ludzkie
Kroki w wykonywaniu analizy make or buy
- Przygotowanie – definicja procesów logistycznych lub innych obszarów, które zostaną poddane analizie. Kompletowanie zespołu ekspertów z różnych działów, którzy ja przeprowadzą.
- Gromadzenie danych – dane poddawane analizie muszą być kompletne, aby nie zaburzyć osądu. Można na tym etapie posłużyć się pytaniami pomocniczymi:
- Ile wynosi tygodniowy czas pracy?
- Jaki wymiar urlopu przysługuje pracownikom?
- Ile wynoszą koszty brutto pracowników i jakie elementy się na nie składają?
- Jaka jest średnia ilość pracowników przebywająca na zwolnieniu chorobowym?
- Czy istnieją szczegółowe regulacje obowiązujące w firmie?
- Czy wprowadzono możliwość zgłaszania przez pracowników propozycji usprawnień?
- Analiza – dokonywanie właściwej analizy otrzymanych danych przy pomocy analizy porównawczej. Porównanie kosztów logistycznych w danej firmie a kosztami logistycznymi innej firmy.
- Porównanie kosztów łączonych – należy podjąć decyzję czy decyzja o outsourcingu jest korzystna dla przedsiębiorcy czy też nie.
Aspekty brane pod uwagę w analizie make or buy
- Make – produkcja – zapewnia kontrole prowadzonej działalności. Jest zalecana w momencie kiedy przedsiębiorstwo dysponuje produktami, które nie są zbyt szeroko dostępne.
- Rynek dostawców danego produktu/ usługi nie jest na tyle rozwinięty, że może stanowić realną konkurencję dla naszej firmy
- Sam produkt jest trudny do podrobienia
- Otoczenie jest stabilne
- Buy – zakup – posiłkowanie się zewnętrznymi partnerami z łańcucha dostaw zwiększa elastyczność danej firmy i pozwala na poszerzenie dostępu do nowoczesnych technologii. Zakup wybiera się w momencie, gdy:
- Produkt nie jest strategiczny
- Występuje niepewne otoczenie
- Wewnętrzne inwestycje są ryzykowne z perspektywy finansowej
- Konkurencja na rynku dostawców jest duża
Analiza make or buy bazuje na porównaniu całkowitych kosztów produkcji oraz zakupu dla konkretnych produktów/ usług. Można stosować do porównania ceny jednostkowej zakupu z jednostkowym zmiennym kosztem produkcji
Źródła
Dr inż. Jan Szymszal Dr inż. Bożena Gajdzik Dr inż. Jarosław Piątkowski, Prof. dr hab. inż. Adam Gierek Politechnika Śląska1 Ocena zrównania kosztów z przychodami oraz podejmowania decyzji make-or-buy przy produkcji wybranych wyrobów dla przemysłu motoryzacyjnego
https://www.lila-logistik.com/pl/make-or-buy
http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2011/100.pdf