Zakupy w XXI wieku
Obecnie działy zakupów muszą mierzyć się z wieloma wyzwaniami, które jeszcze do niedawna były w strefie dywagacji. Sytuacja związana m.in. z pandemią zwiększyła gotowość na nowe rozwiązania i przyczyniła się do powstania lub przyśpieszenia nowych trendów w zakupach.
Poniżej przedstawiono kilka z nich:
Niezsynchronizowany łańcuch dostaw
Uzależnienie od szczupłych dostaw typu „just-in-time”, spowodowało ,ze firmy nie miały szansy zbudować ogromnych buforów zapasów, aby zaspokoić popyt związany z zakłóceniami w dostawach. Najlepiej świadczy o tym zjawisko występujące w Ameryce Północnej, gdzie porty w Los Angeles i San Francisco są poważnie zatłoczone.
Przed wprowadzeniem Covid-19 proces opróżniania kontenerów i wysyłania ich z powrotem do Chin w celu ponownego napełnienia działał w bardzo zsynchronizowany sposób. Z powodu nadmiaru kontenerów zalegających w amerykańskich portach proces ten został poważnie zakłócony, przez co kraje takie jak Chiny borykają się z niedoborem kontenerów do napełnienia.
Inwestowanie w rozwiązania IT
Firmy w razie zakłóceń w łańcuchu dostaw muszą mieć pewność, że ich systemy informatyczne sprostają nowym wyzwaniom. Prawdopodobnie absorpcja zakłóceń z lat 2021 i 2022 potrwa co najmniej do pierwszego kwartału 2023 roku. Konieczne jest przyspieszenie cyfrowe w celu zapewnienia lepszego połączenia systemów .Pozwalając na likwidację obecnych luk, jak i umożliwi zarządzanie wszelkimi przyszłymi, nieprzewidzianymi zdarzeniami. Firmy powinny nalegać, aby ich dostawcy byli połączeni w czasie rzeczywistym i byli w stanie szybko reagować na wszelkie zmiany w dostawach. Połączenie tego z AI i analityką predykcyjną opartą na uczeniu maszynowym w celu przewidywania problemów w znacznym stopniu przyczyni się do utrzymania płynności łańcuchów dostaw.
AI w logistyce i zakupach
Automatyzacja za pomocą sztucznej inteligencji i innych technologii może zmniejszyć wpływ COVID-19 na łańcuchy dostaw. Sztuczna inteligencja to sterowany komputerowo system, który uczy się i dostosowuje swoje zachowanie przy niewielkim udziale człowieka. Sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w prawie 90% firm, a jej zastosowania w obszarze zakupów obejmują zarówno zarządzanie umowami, automatyczne płatności, jak i analitykę wydatków oraz zarządzanie informacjami o dostawcach.
AI dostarcza rozwiązań, pozwala uniknąć czasochłonnych obowiązków i dostarcza spostrzeżeń opartych na dużych, złożonych zbiorach danych. Obecnie większość dyrektorów ds. zamówień publicznych stosuje analitykę opartą na sztucznej inteligencji w celu określenia możliwości wpływu na wyniki, począwszy od sprawozdawczości zarządczej po usprawnianie procesów.
Zarządzanie ryzykiem dostawców i łańcucha dostaw
Pandemia uwypukliła potrzebę stosowania rozbudowanych procedur zarządzania ryzykiem w celu zabezpieczenia łańcuchów dostaw.
Zakupy szybko rosną jako kluczowy strażnik i pierwsza linia obrony przed ryzykiem. Ubiegły rok pokazał potrzebę monitorowania ryzyka stron trzecich 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu – szczególnie w zakresie lokalizacji, cyberbezpieczeństwa i ludzi. Kiedy zarządzanie ryzykiem rozpoczyna się na etapie zaopatrzenia, można wcześnie zidentyfikować i ograniczyć zagrożenia. W najbliższych latach będzie to najwyższy priorytet, aby zapewnić odporność na pandemię, wojnę czy inne zakłócenia. Zespoły ds. zakupów będą wykorzystywać automatyzację do monitorowania dostawców pod kątem wczesnych wskaźników zagrożeń, zanim zamienią się one w katastrofy
Maksymalizacja talentów
Globalne rynki borykają się z niedoborami siły roboczej we wszystkich branżach, przedsiębiorstwa obserwują zwiększoną potrzebę opanowania zarządzania zewnętrzną siłą roboczą i maksymalizacji wykorzystania talentów.
Wykorzystanie pracowników tymczasowych i usługodawców wpływa na zwiększoną produktywność, sprawność i odporność. Tym samym obniżając koszty i przyśpieszając dostęp do wysokiej jakości talentów i elastyczności.
Szacuje się, że 70% kadry kierowniczej przewiduje, że w ciągu najbliższych dwóch lat będzie zatrudniać więcej pracowników tymczasowych i freelancerów, dlatego zewnętrzna siła robocza pozostanie jednym z najważniejszych priorytetów w organizacjach.
Nacisk na ochronę środowiska
Należy uwzględniać koszty środowiskowe w całkowitych kosztach dostaw. Punktem wyjścia dla firm jest rozpoczęcie mierzenia własnych emisji dwutlenku węgla (weryfikacja budynków, procesów produkcyjnych, podróży).
Istnieją organizacje warte miliony i miliardy dolarów, które już mierzą i ograniczają swoje emisje, a jest to możliwe dzięki ich ogromnym budżetom. Z drugiej strony, małe firmy będą potrzebowały wskazówek i pomocy, aby dowiedzieć się, co mogą zrobić z punktu widzenia emisji dwutlenku węgla i jak to zrobić przy ograniczonym budżecie.
Zwiększenie znaczenia działów zakupów w organizacjach
Zakupy będą odgrywać jeszcze większą rolę w rozwiązywaniu problemów związanych z pandemią, ponieważ liderzy biznesowi coraz częściej szukają wsparcia w tych działach.
Rok 2021 pokazał, że organizacje zakupowe odeszły od zwykłego zarządzania i optymalizacji procesów, stając się kluczowymi w rozwiązywaniu krytycznych problemów biznesowych co ma przełożenie na działania podejmowane w 2022 roku.
Ograniczenia produkcji
Można ją pokazać na przykładzie branży motoryzacyjnej, która wykorzystuje niesamowitą gamę technologii. Branża ta boryka się z niedoborem układów półprzewodnikowych, który prawdopodobnie utrzyma się w ciągu najbliższych dwóch lat ze względu na liczbę układów wymaganych w nowoczesnych pojazdach.
Około 20 lat temu można było policzyć liczbę układów półprzewodnikowych w pojeździe na palcach jednej ręki. Dziś potrzeba do tego obu rąk i nóg, zwłaszcza w przypadku pojazdów elektrycznych, które wymagają jeszcze większej liczby układów półprzewodnikowych niż pojazdy z silnikami spalinowymi. Ten głód technologii cyfrowej będzie ogromnym obciążeniem dla fabryk, które będą miały trudności z nadążeniem za samym tempem popytu niezbędnym do skutecznego odejścia od pojazdów emitujących dwutlenek węgla.
Źródła:
https://www.riskcompliance.pl/news/zarzadzanie-ryzykiem-oparte-o-wspolprace/