TQC – Total Quality Control, czyli kompleksowe sterowanie jakością stosowane w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Celem TQC jest oczywiście polepszenie pozycji danego przedsiębiorstwa na rynku poprzez poprawę jakości usług oraz produktów. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie rzetelne, aktualne i prawdziwe informacje, na podstawie których rozpoczyna się proces TQC.
Cele TQC:
- Opis i analiza obecnej sytuacji
- Kreowanie pomysłów
- Realizacja i ocena skuteczności wprowadzonych danych
- Identyfikacja i wybór odpowiednich rozwiązań
- Identyfikacja zagrożeń
- Identyfikowanie przyczyn
Narzędzia stosowane do zarządzania jakością:
- Diagram Pareto – przedstawia, które wady procesów/ produktów/ usług występują najczęściej. Pozwalając tym samym na szybkie identyfikowanie problemu oraz jego rozwiązanie. Diagram opiera się na empirycznej prawidłowości w przyrodzie, technice. Przyjmuje się, że 20% przyczyn (czynników) decyduje o 80% skutków.
- Punktowy diagram korelacji – pozwala na zbadanie wpływu dwóch zmiennych na siebie. Pomaga ustalić jaki w przedsiębiorstwie np. ma wpływ spadek jakości na sprzedaż. Sporządzając taki diagram można określić kierunek współzależności
- Diagram procesu – jest to schemat blokowy tworzony przy projektowaniu procesów. W sposób graficzny przedstawia poszczególne etapy prac oraz przebiegu procesów technologicznych
- Arkusz analityczny – inaczej nazywany arkuszem kontrolnym to narzędzie służące do systematyzowania i zbierania informacji o konkretnych procesach/ produktach/ usługach
- Histogram – służy do określenia częstości występowania danych wyników z procesu badanego w ustalonych przedziałach. Podstawy słupków na tym wykresie tworzą przedział liczbowy w jaki podzielono analizowane dane, zaś ich wysokość stanowi liczebność z jaką występuje badany element
- Wykres Ishikawy – jest to wykres przyczynowo – skutkowy ukazujący przyczyny, które powodują konkretne skutki w danym procesie. Możliwe w nim jest dobieranie dowolnych czynników, które wpływają na dany proces.
Nowe narzędzia TQC – nowa siódemka
Rozwój technologii wpłynął na rozwój narzędzi podstawowych tworząc tzw. nową siódemkę. Ich zadaniem jest wpieranie wymienionych wyżej narzędzi, usprawnienie przebiegu informacji, porządkowanie oraz tworzenie jakości we wczesnych stadiach rozwoju projektu.
- Diagram relacji – zwany inaczej diagramem zależności to narzędzie, które w sposób graficzny przedstawia zależności przyczynowo – skutkowej do identyfikacji problemu. W logiczny sposób pokazuje zależność na linii pomysł – problem.
- Diagram strzałkowy – graficzne przedstawienie wykonywanych zadań, gdzie każde z nich ma określoną odpowiedzialności i czas realizacji.
- Diagram macierzowy – zwany inaczej diagramem tablicowym ułatwia znalezienie zależności pomiędzy kilkoma zmiennymi oraz siły powiązania między nimi. Ze względu na liczbę zmiennych, można wyróżnić pięć rodzajów diagramu macierzowego: macierz typu L, macierz typu T, macierz typu Y, macierz typu X oraz macierz typu C
- Macierz analizy danych – narzędzie służące do określenia stopnia zależności między zmiennymi. Macierz przyjmuje postać trójkąta lub prostokąta.
- Drzewo decyzyjne – inaczej zwane diagramem systematyki ma na celu wyszukać najefektywniejszego środka do osiągnięcia celu. Drzewo w sposób hierarchiczny porządkuje czynniki wypływające na analizowany problem. Diagram drzewa określa się również mianem mapy zadań bądź działań koniecznych dla realizacji określonego projektu
- Diagram pokrewieństwa – celem tego narzędzia jest zebranie jak największej liczby danych związanych z konkretnym problemem. Po ich określeniu następuje ich posortowanie według wzajemnych zależności.
- Wykres programowy procesu decyzji – nazywany także PDPC (process decision programme chart) lub analiza ścieżki krytycznej ma za zadanie określić, które procesy powinny zostać zastosowane do otrzymania satysfakcjonującego wyniku przy jednoczesnym monitorowaniu działań (analiza realizacji złożonego planu)
Bibliografia:
- Dahlgaard Jens J., Kristensen K., Gopal K. Kanji, Podstawy zarządzania jakością, PWN Warszawa, Warszawa 2000
- Evans J. R., Lindsay W. M., (1999), The Management and Control of Quality, South – Western College Publishing, Cincinnati
- Hamrol A., Mantura W., Zarządzanie jakością – Teoria i praktyka, PWN Warszawa – Poznań, Warszawa 2002, s. 218 – 228
- Iwasiewicz A., Zarządzanie jakością – Podstawowe problemy i metody, PWN Warszawa – Kraków, Kraków 1999, s. 78 – 82,
- Kowalczyk A., Ocena implementacji i skuteczności metod zarządzania jakością w opinii dostawców branży motoryzacyjnej, Poznań 2012
- Łuczak J., Matuszak – Flejszman A., (2007), Metody i techniki zarządzania jakością. Kompendium wiedzy., Quality Progress, Poznań
- Olszewska A. M., Diagnoza poziomu wykorzystania narzędzi i metod zarządzania jakością w przedsiębiorstwach Podlasia
- Stabryła A., Zarządzanie rozwojem firmy, AE Kraków, Kraków 1995, s. 234-237
Wawak S., Zarządzanie jakością – Teoria i praktyka, Helion Gl