Cele i kluczowe rezultaty (Objectives and Key Results) – OKR jest to system wpierający przedsiębiorstwa w wyznaczaniu celów zespołom, osobom indywidualnym oraz całej organizacji. Jej twórcami są Peter Drucker i Andy Grove. Peter Drucker w 1954 roku stworzył metodę MBO (Management by objectives), czyli zarządzanie przez cele. Andy Grove pracując w firmie Intel zainspirował się metodą zaproponowaną przez Petera tworząc własny system OKR. Konsekwencją stosowania tego systemu było znaczne polepszenie wyników przedsiębiorstwa. Andy Grove został w 1997 roku ogłoszony człowiekiem roku magazynu Time za swoje osiągnięcia w firmie Intel. Metoda OKR zaczęła budzić większe zainteresowanie, gdy John Deorr w 1999 roku zaczął ją wykorzystywać w firmie Google Do firm stosujących ten system można zaliczyć także m.in. Spotify oraz eBay.
Korzyści OKR:
- Polepszenie komunikacji- komunikacja w firmie jest kluczowym czynnikiem doprowadzającym do sukcesu
- Mierzalność – cele i zakresy prac są mierzalne, zrozumiałe oraz łatwe do analizy
- Kultura otwartości – organizacja jest otwarta na potrzeby pracowników, co sprzyja ich większemu zaangażowaniu
- Odpowiedzialność – regularne przeglądy celów sprawiają, że pracownicy są zaangażowani w ich realizację
- Wzrost wartości firmy
- Jasne priorytety – jasne określenie najważniejszych wartości
- Motywacja – oczekiwania wobec pracowników są jasno sformułowane
- Skupienie na wynikach
- Dyscyplina – stałe przeglądy działań i efektów
- Ambitne ryzyko – cele nie są stosowane do nagradzania czy wyciągania konsekwencji wobec pracowników
Tworzenie celów:
- Konkretna nazwa celu – Objective -> cel oparty jest na strategii firmy. Jest jakościowy, znaczący, ambitny, konkretny, mierzalny. Zadaniem firmy jest wypisanie jak najwięcej celów jakie chce osiągnąć w danym okresie, a następnie wybór tych najważniejszych, na których należy się skupić. Metoda OKR nie dotyczy tylko i wyłącznie celów, to również jest zbiór praktyk, które zwiększają skuteczność realizacji oraz proces ustalania priorytetów.
- Kluczowe rezultaty – Key Results -> miary osiągnięcia celu. Tworzone są przez punkty umieszczone w czasie, które będą świadczyły o realizacji celu.
Kroki ustalania celów w metodzie OKR:
- Znajomość misji i wizji przedsiębiorstwa
- Na tej podstawie są określane roczne cele strategiczne w metodzie OKR
- Ogłoszenie celów i kluczowych rezultatów
- W wyznaczonych zespołach ustalanie celów kwartalnych (czy innych krótkookresowych), które będą zbliżać do realizacji celów rocznych
- Rozliczanie okresów
- Wyciąganie wniosków, polepszenie efektywności, wprowadzanie modyfikacji
Bibliografia:
- Castro F. (2021), The Beginner’s Guide To OKR, Felipe Castro
- Doerr J. (2018), Measure What Matters. How Google, Bono, and the Gates Foundation Rock the World with OKRs, Portfolio/Penguin, New York
- Wodtke C. (2016), Radical Focus: Achieving Your Most Important Goals with Objectives and Key Results, Cucina Media LLC, USA