ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

ARIS

ITPossible 24 lipca, 2023

ARIS (ang. Architecture of Integrated Information System) czyli Architektura Zintegrowanych Systemów Informacyjnych to ramowa koncepcja, która dotyczy kompleksowego modelowania wspomaganych komputerowo systemów informacyjnych.

Metoda ta została opracowana przez prof. Augusta W. Scheera w Instytucie Informatyki Gospodarczej na Uniwersytecie Kraju Saary w Saarbrücken.

Modele, które powstają, dzięki ARIS charakteryzują się uproszczoną metodą przedstawienia rzeczywistości przedsiębiorstwa (poprzez definicję procesu oraz rzeczywiste modele przedsiębiorstwa). ARIS jest wspierany poprzez zestaw narzędzi informatycznych ARIS-Toolset.

Cele ARIS:

  • Wsparcie realizacji procesów w podejmowaniu decyzji w przedsiębiorstwie (od analizy do wdrożenia)
  • Wdrażanie strategii biznesowych w organizacji (strategy platform)
  • Ciągła kontrola wdrożonych rozwiązań w kontekście ich realizacji
  • Zarządzanie Strategiczne (moduł ARIS BSC – ARIS Balance Scorecard), w skład którego wchodzą: projektowanie, implementacja, kontrola, doskonalenie.
  • Ocena wskaźników efektywności procesów
  • Ocena inicjatyw strategicznych

 

Korzyści ze stosowania ARIS:

  • Szybka ocena bieżącej sytuacji przedsiębiorstwa przy pomocy celów strategicznych oraz analizy wskaźników
  • Diagramy wskazujące na powiązania między celami strategicznymi
  • Porównanie wartości rzeczywistych jak i planowanych dla wszystkich wskaźników efektywności oraz wykonanej oceny stopnia osiągniętych celów w krótszym czasie

 

Przykłady zastosowania systemu ARIS

  • 1989 firma Granini – producent soków owocowych, który dzięki tej metodzie zminimalizował koszty działalności o 50%
  • Firma Thyssengas – która dzięki ARIS zmodernizowała system informacyjny, co miało przełożenie na poprawę efektywności działania obsługi klienta

Bazowy proces (polega na definiowaniu klas pojęciowych stanowiących podstawę procesów). Pomiędzy tymi klasami występują interakcje, które tez mogą zachodzić wewnątrz poszczególnych klas.

  • dane zewnętrzne procesu
  • cele przedsiębiorstwa
  • zasoby ludzkie
  • oprogramowanie
  • środki finansowe
  • zdarzenia inicjujące daną funkcje jak i zdarzenia potwierdzające jej wykonanie
  • wiadomości
  • software (sprzęt komputerowy)
  • zasoby techniczne
  • nakłady/wyniki w formie materialnej i informacyjnej
  • funkcje
  • jednostki organizacyjne

 

Bazowy proces ARIS dał podstawę do kolejnych procesów badawczych. W skład których wchodzą:

  • punkt widzenia sterowania
  • punkt widzenia danych
  • punkt widzenia nakładów/wyników
  • punkt widzenia organizacji
  • punkt widzenia funkcji

 

W ARIS zostały wykształcone w oparciu o cykl życia systemu informatycznego trzy poziomy opisu:

  1. Poziom definiowania wymagań
  2. Poziom specyfikacji projektowej
  3. Poziom wdrożenia systemu

 

Bibliografia:

  • Gabryelczyk R. (2006) ARIS w modelowaniu procesów biznesu, Difin, Warszawa
  • Jurga A. (2012) Gospodarka Elektroniczna Wyzwania Rozwojowe TOM I Zeszyty Naukowe nr 702 Ekonomiczne problemy usług nr 87,
  • Kisielnicki J. (2013) Systemy informatyczne zarządzania, Placet, Warszawa s. 201-202
  • Kisielnicki J., Sroka H. (1999) Systemy informacyjne biznesu – Informatyka dla zarządzana, Placet, Warszawa
  • Marcinkiewicz J. (2010) Podejście procesowe w rozwoju systemów informacyjnych firm Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 611 Studia Informatica nr 26,
  • Nowosielski S. (2011) Podejście procesowe w organizacjach, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław s. 218-219
  • Wieczorek A., Szulc T., Karwot J. (2011) Racjonalizacja procesów eksploatacji sieci wodociągowej z wykorzystaniem modeli ARIS Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management nr 40,

Ostatnie wpisy

  • Azjatyckie tygrysy
  • Analiza procesów biznesowych
  • CEIDG
  • CAPEX
  • CATI

Kategorie

  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible