Struktura organizacyjna – jest to sposób organizacji firmy w sposób formalny. Na nią składa się szereg elementów takich jak m.in. działy, stanowiska, komórki organizacyjne oraz powiązania między nimi.
Struktura służy także do formalnego podziału obowiązków, zadań między jej uczestnikami, a także ukazuje ich hierarchię, wspomagając przepływ informacji na każdym poziomie, ułatwiając komunikację. Odpowiednie określenie zadań podnosi efektywność pracowników oraz ogranicza czas wykonywania konkretnych czynności.
Pytania, jakie mogą pojawić się w czasie tworzenia struktury organizacyjnej:
- kto, co i od kogo wie i jak ma tę wiedzę wykorzystać
- kto, o czym i z kim decyduje i kto, komu w jakiej sprawie podlega
- jaki jest podział przywilejów
- kto z kim może i powinien kontaktować się i współpracować, a jakie związki są zakazane
Podział struktur organizacyjnych
- Podstawowe
- dywizjonalna: tworzona na podstawie efektów osiąganych przez przedsiębiorstwo. Struktura może być ze względu na podzielona na procesy zachodzące w przedsiębiorstwie lub obszary geograficzne (dywizje), na których działa. Zwykle występuje w dużych, zdywersyfikowanych przedsiębiorstwach działających w kilku regionach lub krajach . Zakupy mogą być funkcją centralną lub przypisaną do każdej dywizji
- macierzowa: oparta na dwóch formach departamentalizacji: funkcjonalnej i projektowej nakładających się na siebie dwóch kryteriach scalania. Wydziały funkcjonalne stanowią podstawę stworzenia macierzy
- zadaniowa: polega na hierarchicznym opisie działań i zadań, w taki sposób aby ich odpowiednie wykonanie gwarantowało realizację celu jakim jest wykonanie projektu
- hybrydowa (mieszana)
- Ze względu na podział zadań
- Struktura typu M (Multidivisional)
- Struktury typu U (unitary)
- Struktura typu H (holding)
- Ze względu na rozpiętość kierowania
- Struktura płaska
- Struktura smukła
- Klasyczne
- funkcjonalna: tworzona na podstawie wielkości nakładów niezbędnych do wykonania głównych zadań organizacji np. produkcja, marketing, sprzedaż, finanse, HR. Zakupy mogą być funkcja oddzielną (pion zakupów) lub działać jako komórki w każdej jednostce organizacyjnej
- liniowa: występują w niej dwa rodzaje stanowisk: kierownicze oraz robotnicze. Kierownik ma pod sobą nieograniczoną liczbę robotników. Może także zdarzyć się sytuacja w której kierownik wyższego szczebla zarządza kierownikami niższego
- liniowo – sztabowa: oprócz określonych ról (kierownik, robotnik) struktura została poszerzona o jednostki specjalistyczne. Doradców, którzy doradzają poprzez wykonywanie analiz, badań czy dostarczanie niezbędnych informacji potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania firmy
- Nowoczesne
- Wirtualna
- Procesowa
- Sieciowa
- Fraktalna
- Ze względu na konfigurację strukturalną
- Biurokracja profesjonalna
- Adhokracja
- Struktura polityczna
- Struktura prosta
- Biurokracja maszynowa
- Struktura dywizjonalna
- Struktura misyjna
Bibliografia:
- Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy , Wydawnictwo Poltex, Warszawa
- Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014).. Teoria i praktyka w pigułce , Wydawnictwo Poltex, Warszawa
- Koźmiński A., Jemielniak D. (2011). Zarządzanie od podstaw , Oficyna, Warszawa
- Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). , Oficyna, Warszawa
- Stabryła A. (2013). Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne , Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
- Stabryła A. (2011)., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
- Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2012). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia , Oficyna, Warszawa
- Zakrzewska-Bielawska A. (2011). , Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej