ITPossibleITPossibleITPossibleITPossible
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version

Struktura organizacyjna firm

ITPossible 28 marca, 2023

Struktura organizacyjna – jest to sposób organizacji firmy w sposób formalny. Na nią składa się szereg elementów takich jak m.in. działy, stanowiska, komórki organizacyjne oraz powiązania między nimi.

Struktura służy także do formalnego podziału obowiązków, zadań między jej uczestnikami, a także ukazuje ich hierarchię, wspomagając przepływ informacji na każdym poziomie, ułatwiając komunikację. Odpowiednie określenie zadań podnosi efektywność pracowników oraz ogranicza czas wykonywania konkretnych czynności.

 

Pytania, jakie mogą pojawić się w czasie tworzenia struktury organizacyjnej:

  • kto, co i od kogo wie i jak ma tę wiedzę wykorzystać
  • kto, o czym i z kim decyduje i kto, komu w jakiej sprawie podlega
  • jaki jest podział przywilejów
  • kto z kim może i powinien kontaktować się i współpracować, a jakie związki są zakazane

 

Podział struktur organizacyjnych

  • Podstawowe
    • dywizjonalna: tworzona na podstawie efektów osiąganych przez przedsiębiorstwo. Struktura może być ze względu na podzielona na procesy zachodzące w przedsiębiorstwie lub obszary geograficzne (dywizje), na których działa. Zwykle występuje w dużych, zdywersyfikowanych przedsiębiorstwach działających w kilku regionach lub krajach . Zakupy mogą być funkcją centralną lub przypisaną do każdej dywizji
    • macierzowa: oparta na dwóch formach departamentalizacji: funkcjonalnej i projektowej nakładających się na siebie dwóch kryteriach scalania. Wydziały funkcjonalne stanowią podstawę stworzenia macierzy
    • zadaniowa: polega na hierarchicznym opisie działań i zadań, w taki sposób aby ich odpowiednie wykonanie gwarantowało realizację celu jakim jest wykonanie projektu
    • hybrydowa (mieszana)

 

  • Ze względu na podział zadań
    • Struktura typu M (Multidivisional)
    • Struktury typu U (unitary)
    • Struktura typu H (holding)

 

  • Ze względu na rozpiętość kierowania
    • Struktura płaska
    • Struktura smukła

 

  • Klasyczne
    • funkcjonalna: tworzona na podstawie wielkości nakładów niezbędnych do wykonania głównych zadań organizacji np. produkcja, marketing, sprzedaż, finanse, HR. Zakupy mogą być funkcja oddzielną (pion zakupów) lub działać jako komórki w każdej jednostce organizacyjnej
    • liniowa: występują w niej dwa rodzaje stanowisk: kierownicze oraz robotnicze. Kierownik ma pod sobą nieograniczoną liczbę robotników. Może także zdarzyć się sytuacja w której kierownik wyższego szczebla zarządza kierownikami niższego
    • liniowo – sztabowa: oprócz określonych ról (kierownik, robotnik) struktura została poszerzona o jednostki specjalistyczne. Doradców, którzy doradzają poprzez wykonywanie analiz, badań czy dostarczanie niezbędnych informacji potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania firmy

 

  • Nowoczesne
    • Wirtualna
    • Procesowa
    • Sieciowa
    • Fraktalna

 

  • Ze względu na konfigurację strukturalną
    • Biurokracja profesjonalna
    • Adhokracja
    • Struktura polityczna
    • Struktura prosta
    • Biurokracja maszynowa
    • Struktura dywizjonalna
    • Struktura misyjna

 

Bibliografia:

  • Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014). Klasyka teorii zarządzania. Ćwiczenia, przykłady, testy , Wydawnictwo Poltex, Warszawa
  • Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014).. Teoria i praktyka w pigułce , Wydawnictwo Poltex, Warszawa
  • Koźmiński A., Jemielniak D. (2011). Zarządzanie od podstaw , Oficyna, Warszawa
  • Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek-Jurczak D. (2014).  , Oficyna, Warszawa
  • Stabryła A. (2013). Podstawy organizacji i zarządzania. Wybrane problemy i przykłady praktyczne , Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie
  • Stabryła A. (2011)., Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Nauki o Zarządzaniu nr 216
  • Zakrzewska-Bielawska A. (red.) (2012). Podstawy zarządzania. Teoria i ćwiczenia , Oficyna, Warszawa
  • Zakrzewska-Bielawska A. (2011). , Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej

 

Ostatnie wpisy

  • Kwit depozytowy
  • Dematerializacja akcji
  • Deponent
  • Delayering
  • Analiza konkurencji

Kategorie

  • Giełda
  • Gospodarka cyfrowa
  • Konsumenci
  • Konsument
  • Kupiec – Specjalista ds. Zakupów
  • Metody zwinne w zarządzaniu projektami
  • Negocjacje
  • Poradnik dla dostawców
  • Pracownicy
  • Projekty IT
  • Przemysł
  • Rynek światowy
  • Zakupy w organizacji
  • Zarządzanie jakością
  • Zarządzanie projektami
  • Zarządzanie przedsiębiorstwem
Copyright 2021 ITPossible team | All Rights Reserved | Polityka prywatności
  • O Firmie
  • Czym się zajmujemy
  • Oferta ITPossible
  • Realizacje
  • Blog
  • Kontakt
  • English version
ITPossible