Definicja SCM
SCM Supply Chain Management – Zarządzanie łańcuchem dostaw – jest to pojęcie odnoszące się do wszystkich procesów związanych z projektowaniem, planowaniem, kontrolowaniem dostaw towarów i usług. SCM zapewnia przepływ poszczególnymi ogniwami łańcucha począwszy od surowców, poprzez produkcję wyrobów gotowych, realizację zamówień do miejsc docelowych, w których odbywa się konsumpcja.
SCM przyczynia się do optymalizacji procesów związanych z logistyką przedsiębiorstwa. Przyczyniając się do wzrostu korzyści dla przedsiębiorstwa opierając się na programach klasy ERP.
Typy systemów Supply Chain Management
- Wewnętrzne – zajmuje się zaopatrzeniem, dystrybucja oraz produkcją w danym przedsiębiorstwie
- Zewnętrzne – spalające przedsiębiorstwo z dostawcami oraz klientami
SCM zapewnia firmom elastyczne a zarazem skuteczne oddziaływanie na dostawców oraz klientów pozwalając im na włączanie się do procesów wykonawczych danego przedsiębiorstwa a nawet brania udziału w planowaniu strategii. Działania te mogą wspierać firmy w poszukiwaniach nisz, prognozowaniu trendów na rynku o także w unikaniu kosztownych pomyłek. Optymalizacja usług oferowanych usług logistycznych przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstwa. Polepszenie jakości oferowanych usług oraz wzrost ich poziomu ma bezpośrednie przełożenie na wzrost zadowolenia klientów.
Cele SCM
- Poziom strategiczny: osiągnięcie konkurencyjnych łańcuchów dostaw
- Poziom operacyjny: zachowanie wysokiego poziomu sprawności procesu tworzenia łańcucha dostaw
Zalety systemów Supply Chain Management
- Zapewnienie większej dokładności prognoz opartej na danych historycznych i aktualnej sytuacji
- Optymalizacja procesów w firmie
- Globalne planowanie popytu na konkretne produkty
- Przejrzystość współzależności pomiędzy poszczególnymi ogniwami łańcucha dostaw
- Możliwość poprawy satysfakcji klienta ze świadczonych usług czy dostarczonych produktów
- Pozyskanie dokładniejszych danych dotyczących wymagań i potrzeb klienta poprzez konsolidację, przetwarzanie oraz udostępnianie w postaci gotowanych informacji, które trafiają do konkretnego łańcucha dostaw.
- Większa integracja z rynkami elektronicznymi
- Zapewnienie oszczędności poprzez minimalizację kosztów w łańcuchu oraz maksymalne skracanie czasu poszczególnych etapów
- Optymalizacja źródeł dostaw
- Możliwość szybszej identyfikacji ograniczeń w systemie
- Wprowadzanie korekt w najszybciej możliwym czasie
- Łatwiejsze określanie zdolności produkcyjnych oraz planowane specjalistycznych potrzeb
- Tworzenie zbiorczych planów zaopatrzeniowych, produkcyjnych, magazynowych, transportowych produkowanych dóbr
- Dokonywanie symulacji rynkowych, pozwalających na błyskawiczną reakcję na pojawiające się potrzeby klientów
Wady systemów Supply Chain Management
- Dosyć wysoki koszt mający na celu zapewnienie właściwego poziomu masowej personalizacji
- Ograniczona możliwość korzystania z systemu przez małe podmioty gospodarcze spowodowana wysokimi kosztami wdrożenia
- Problemy związane z przekrojowymi symulacjami, które nie mogą być przeprowadzone w czasie rzeczywistym ze względu na zmieniające się warunki otoczenia
- Ograniczone możliwości systemu, który może być ograniczony tylko do zarządzania łańcuchem dostaw tylko w jednym przedsiębiorstwie
- Brak automatyzacji w wyborze kontrahentów do danej transakcji, którzy spełnialiby określone kryteria wyboru
VMI (vendor managed inventory) – zarządzanie zapasami przez dostawcę
Jest to jednej z instrumentów zarządzania logistyką. Zamiennie nazywany także SMI (supplier managed inventory). Prowadzi do optymalizacji łańcucha dostaw poprzez zarządzanie zapasami odbiorcy przez producenta. To wytwórca decyduje o wielkościach oraz czasie dostaw, przy jednoczesnej gwarancji dostępności danego produktu.
Współpraca na zasadach VMI wymaga jednoczesnej zgody obu stron. Jednak zdarzają się przypadki, kiedy producent lub odbiorca narzucają taka formę współpracy jako niezbędny wyznacznik ich relacji biznesowych. Wynika to z sił przetargowych oraz wymagań technologiczno – informatycznych.
VMI ma kilka korzyści:
- Dystrybutor lub producent – przenosi odpowiedzialność za utrzymanie zapasów na dostawcę, dochodzi do uproszczenia procedur administracyjnych, koszty składania zamówień ulegają obniżeniu tak samo jak koszty planowania, zaangażowanie jest wymagane w sytuacjach problematycznych
- Dwie strony – zwiększenie szybkości przebiegu procesu, zwiększenie zaangażowania w obsługę klienta finalnego, kompresja czasu, redukcja dostaw ad hoc
- Dostawcy – redukcja błędów w zamówieniach, łatwiejsze prognozowanie potrzeb, stabilność relacji z klientem
- Ogólne – zwiększenie retencja klientów, redukcja niepewności co do wysokości popytu, nizszy poziom magazynowanych zapasów
SCM wpływa na szybkość reakcji i poziom obsługi klienta. Obecnie trwają prace nad zwiększeniem zaawanasowana technologicznego , które będzie miało bezpośredni wpływ na poprawę przejrzystości, adaptacji, inteligentnego planowania. Zarządzanie łańcuchem dostaw stanie się procesem ciągłym, a nie okresowym. SCM poprawi także integrację funkcji planowania oraz realizacji poprzez zwiększenie szybkości o dokładności.
Źródła
https://www.oracle.com/pl/scm/what-is-supply-chain-management/