Model Buy – Grid to model biznesowy, który przedstawia racjonalny sposób podejmowania decyzji organizacyjnych w zakresie zakupów. uzależniony od typów zrealizowanych zakupów: rutynowych, zmodyfikowanych i nowych.
Model został opracowany w 1967 roku przez Yorama Winda, Patricka J. Robinsona oraz Charlesa W. Farisa.
Model opiera się na ośmiu fazach:
- Rozpoznanie potrzeby związanej z nabyciem dobra/ usługi
- Zdefiniowanie typu potrzeby oraz typu zakupu – określenie przedmiotu zakupu
- Utworzenie specyfikacji – opisanie wymagań technicznych, cech produktu/ usługi, wielkości zapotrzebowania
- Poszukiwanie dostawców, którzy są w stanie zaoferować określony produkt spełniający specyfikację
- Analizowanie otrzymanych ofert
- Porównywanie ofert
- Wybranie procedury zakupu – określenie typowego zamówienia
- Ocena skuteczności i realizacji zakupu
Strategie pozycjonowania według modelu Buy – Grid
Faza zakupu | Zakup nowy | Zakup zmodyfikowany | Zakup rutynowy | |
1 | Rozpoznanie potrzeb | X | ||
2 | Zdefiniowanie typu potrzeby i zakupu | X | ||
3 | Opracowanie szczegółowej specyfikacji potrzeb | X | X | X |
4 | Poszukiwanie wykwalifikowanych dostawców | X | X | |
5 | Analizowanie ofert | X | ||
6 | Porównanie ofert i wybór dostawców | |||
7 | Wybranie procedury zakupu | |||
8 | Ocenianie skuteczności i realizacji działań |
X – oznacza krytyczne fazy dla danego zakupu
Źródła
Wind Y., Robinson P. J., (1969), “Simulating the Industrial Buying Process”, R. L. King (red.) Marketing and the New Science f Planning, Chicago, American Marketing Association.