Elektroniczne aukcje zakupowe
E – narzędzia są wykorzystywane w elektronicznych aukcjach zakupowych. Ich celem jest wspomaganie procesu zakupowego ze szczególnym naciskiem na negocjacje. Jest to elektroniczna forma licytacji – za Sobczak „dostępny on-line, dynamiczny proces negocjacji odbywający się w czasie rzeczywistym pomiędzy wcześniej wybranymi dostawcami i dotyczący przedmiotu aukcji, który powinien być precyzyjnie określony przez kupującego”.
Aukcje zakupowe w przeciwieństwie do aukcji sprzedażowych, to nabywca składają swoje zapytanie zaś dostawcy konkurują ze sobą, w celu złożenia najbardziej atrakcyjnej ceny za dany przedmiot. Dlatego często przy tego typu aukcjach stosuje się zwrot – aukcja zwrotna.
Należy mieć na uwadze fakt, że e– narzędzia nie są stosowane jedynie do obniżenia kosztów zakupów. W niektórych branżach obniżenie cen sięga nawet do 30%.
Dostawca może wystawić oferty swoich produktów/ usług obejmujące różne poziomy obsługi klienta. Ma to przełożenie na różne ceny przedmiotu zakupu. Pozwala to także dostawcy na wyróżnienie swojej oferty przy jednoczesnym zachowaniu marży w różnych obszarach.
Platformy zakupowe dbają o dostępność globalnych ofert oraz negocjacje zakupowe, pozwalając kupić przedmiot/ usługę od dostawcy, który jest w pewnym stopniu znany nabywcy.
Zalety platformy zakupowej po stronie sprzedającego
- E – sklep
- Brak opłat za złożenie oferty
- Jawność kryteriów wyboru
- Wyszukiwanie nowych zamówień
- Ocenianie kontrahentów
- Zamieszczanie e – katalogu z produktami/ usługami
Zalety platformy po stronie nabywcy
- Samodzielne wystawianie zapytań na platformie
- Zapraszanie do udziału w transakcjach
- Brak opłat związanych z publikacją zaproszenia
- Kwalifikacja i ocena dostawców
- Agregacja wewnętrzna
- Agregacja zewnętrzna
- Przejrzystość praw i obowiązków
Kluczowe zalety elektronicznych aukcji zakupowych
- Obniżka cen danego produktu o średnio 10 – 20 % ze względu na oszczędności procesowe i skrócenie czasu przeznaczonego na wybór dostawcy
- Redukcja kosztów administracyjnych
- Kompresja czasu, który byłby poświęcony na :
- Obsługę zapytania o informację (gromadzenie danych o możliwościach danych dostawców)
- Obsługę zapytania ofertowego (zebranie danych merytorycznych)
- Obsługę zapytania o cenę (zebranie danych cenowych)
Oszczędności czasu, które wynikają z kompresji obsługi mogą sięgać nawet 40 %. Uwzględniając powtarzalność zakupów – sam czas na prowadzenie aukcji może zostać skrócony,
Aukcje elektroniczne przyczyniają się do:
- Zwiększenia szansy na nowe umowy
- Minimalizacją barier związanych z dostępem do nowych dostawców
- Transparentnością procesów (opis przedmiotu zapytania)
Wadami aukcji elektronicznych są:
- Brak zaufania pomiędzy dostawcą a nabywcą
- Zakłócenia w relacjach handlowych
- Ograniczona liczba oferentów
- Mała konkurencja dostawców
Proces aukcyjny musi być zawsze dobrze przygotowany, aby uniknąć sytuacji w której trzeba będzie go unieważnić. Przede wszystkim należy zdefiniować przedmiot zakupu, opisać jego specyfikację.
Należy wziąć także pod uwagę:
- dostępność dobra na rynku
- wielkość zamówienia
Aukcja powinna być przeprowadzona:
- między co najmniej czterema oferentami
- kiedy koszt zmiany dostawcy jest niewielki
- brak barier związanych ze zmianą dostawcy
Źródła
- Carter, 2007, The Impact of Electronic Reverse Auction on Supplier Performance: The Mediating Role of Relationship Variables”, [w:] The Journal of Supply Chain Management, Winter.
- Piotrowski, 2007, „Jak doskonalić pracę działu zakupów”, [w:] Gospodarka Materiałowa i Logistyka, Nr 9,
- Smeltzer Carr, Carr A., (2003), “Electronic Reverse Auctions. Promises, Risks and Conditions for Success”, [w:] Industrial Marketing Management, Vol. 32, No. 6,
- Sobczak, 2009b, s. 10), Elektroniczne aukcje zakupowe”, [w:] Gospodarka Materiałowa i Logistyka, Nr 2