DES – Delivered ex ship (dostarczone na statku) jest to jedna z formuł handlowych należąca do Incoterms czyli reguł handlu. Przyjmuje się, że towar jest dostarczony w momencie kiedy kupujący otrzymuje go do dyspozycji na pokładzie statku w określonym porcie. Co istotne nazwa portu musi zostać dokładnie określona a towar nie odprawiony w imporcie.
Obowiązki sprzedającego
- dostarczenie towaru, faktury handlowej oraz innych dokumentów zgodności wymaganych w umowie
- ponoszenie opłat związanych ze sprawdzeniem towaru (ważenie, liczenie, weryfikacja jakości)
- ponoszenie kosztów towarów do momentu ich dostarczenia kupującemu (podatki, cła, opłaty tranzytowe)
- zawiadomienie kupującego o terminie dostarczenia towaru
- udzielenie sprzedającemu wszelkiej pomocy w uzyskaniu dokumentów niezbędnych do przy załatwianiu formalności importowych
- dostarczenie kupującemu dokumentu transportowego
- uzyskanie na własne ryzyko i koszt oficjalnych upoważnień/ dokumentów potrzebnych przy eksporcie/ tranzycie eksporcie
- zawarcie na własny koszt umowy dotyczącej transportu towaru do portu
- ponoszenie ryzyka związanego z uszkodzeniem towaru
Obowiązki kupującego
- zapłacenie za towar
- ponoszenie kosztów oraz ryzyka związanego z otrzymanym towarem (podatki, cła itp.)
- przyjęcie dostarczonego towaru
- ponoszenie kosztów kontroli przedwysyłkowej
- uzyskanie na własny koszt dokumentów potrzebnych przy imporcie towaru
Przewoźnik i ubezpieczenie towaru w przypadku dostawy DES
- Rola przewoźnika – głównym jego obowiązkiem jest dostarczenie towaru na statek w określonym w umowie porcie. Towar musi być odpowiednio zabezpieczony, aby był chroniony przed uszkodzeniami. Przewoźnik jest niejako trzecią stroną umowy między sprzedającym a kupującym. Jego odpowiedzialność jest uzależniona od indywidualnych uzgodnień z pozostałymi podmiotami.
- Ubezpieczenie towaru – jest możliwością w DES a nie obowiązkiem, jednak przydaje się w razie nieprzewidzianych sytuacji (uszkodzenie, utrata, kradzież). Ważne by było ono dostosowane do konkretnego ryzyka i potrzeb. W takich przypadkach ubezpieczenie towaru może pomóc w pokryciu strat finansowych i minimalizacji ryzyka. Oczywiście koszty ubezpieczenia towaru są ponoszone przez kupującego.
Zalety formuły DES
- Klarowność zasad dostarczenia towaru
- Większe bezpieczeństwo transakcji (określenie momentu dostarczenia towaru)
- Minimalizacja ryzyka dla obu stron
- Lepsza kontrola nad budżetem ze względu na jasne określenie wartości kontraktowych
Wady formuły DES
- Ponoszenie kosztów związanych z ewentualnymi problemami przez kupującego (od momentu dostarczenia towaru)
- Możliwość ponoszenia dodatkowych kosztów nieuwzględnionych w umowie
- Mniejsza elastyczność w dopasowaniu zapisów umowy do indywidualnych preferencji
Bibliografia
- Białecki K., Januszkiewicz W., Oręziak L. (2007), Leksykon handlu zagranicznego, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
- Kaczmarek T., Zarzycki M. (2005), Poradnik Eksportera, Branta, Bydgoszcz – Warszawa
- Malfliet J. (2011), Incoterms 2010 and the mode of transport: how to choose the right term, Ghent University, Belgium
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Ramberg J. (2011), ICC Guide to Incoterms 2010, ICC Services Publications, nr 720E
- Witkowski J., Skowrońska A. (2015), Strategie i logistyka w warunkach kryzysu, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 382